https://gateway.trip.ir/api/

خانه‌ی شیخ سعید آل مکتوم دبی

به روز رسانی: 26 اردیبهشت ، 1401 جاذبه های گردشگری

خانه ی شیخ سعید آل مکتوم دبی

دبی سرزمین ثروتمند و بهشت بازدیدکنندگان است، در این کشور برای بازدیدکنندگان چیزهای مختلفی از خرید گرفته تا غذا و گذشته تاریخی جذاب دبی وجود دارد. یکی از این مکان های جذاب تاریخی خانه شیخ سعید آل مکتوم است.
خانه شیخ سعید آل مکتوم دبی یک مکان میراث فرهنگی محبوب در دبی است. جایی که زمانی خانواده حاکم دبی در آن اقامت داشته اند، به موزه معروفی تبدیل شده است که خانه مصنوعات، نقاشی ها، عکس ها و سایر موارد تاریخی است که نمایی منحصر به فرد از گذشته تاریخی این امارت جذاب را نشان می دهد.
این خانه تاریخی در منطقه شیندقا در نزدیکی نهر دبی واقع شده است. سالانه گردشگران زیادی که قیمت تور دبی را تهیه کرده اند از این مکان دیدن می کنند. خانه آل مکتوم ، نمونه ای عالی از طراحی معماری در اواخر قرن نوزدهم است. اگر می خواهید در باره ی تاریخچه و ساخت خانه شیخ سعید آل مکتوم بیش تر بدانید در ادامه با ما در این مقاله همراه شوید.

تاریخچه خانه شیخ سعید آل مکتوم

تاریخچه خانه شیخ سعید آل مکتوم

تاریخچه خانه شیخ سعید آل مکتوم

دبی یک مکان میراث معروف را در خود جای داده است. خانه شیخ سعید آل مکتوم،  خانه سلطنتی سابق که زمانی ساکن سلسله حاکم دبی بوده است، و امروزه به موزه مشهور مبلمان، مجسمه ‌ها، تصاویر یا سایر اقلام تاریخی تبدیل شده است.
خانه شیخ سعید آل مکتوم یکی از قدیمی ترین بناهای دبی است. قدمت ساختمان اولیه به سال 1896 برمی ‌گردد و با گذشت زمان، ساختار آن دستخوش تغییرات متعددی شده است. 
این امارت اقامتگاه رسمی اعلیحضرت شیخ سعید آل مکتوم بود. وی از سال 1912 تا زمان مرگش در سال 1958 حاکم دبی بوده است، او پدربزرگ حاکم فعلی اعلیحضرت شیخ محمد بن راشد آل مکتوم است.
ساخت کاخ در آغاز سال 1896 آغاز شد، و به صورت مجموعه ای از اتاق های بسته ساخته شده بود و در وسط آن حیاطی روباز قرار داشت. 
در منطقه تاریخی شیندقا هنوز هم می توان نمونه های عالی از معماری عرب اوایل قرن بیستم را تحسین کرد، اول از همه خانه سعید آل مکتوم، محل اقامت سابق حاکم فقید دبی، شیخ سعید آل مکتوم، پدربزرگ حاکم فعلی دبی، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم که در همین خانه به دنیا آمد.
این ساختمان نمونه خوبی از معماری اواخر قرن نوزدهم است. این سازه با سقف‌ های برگ‌ های نخل بافته شده، پنجره‌ ها و با مجسمه‌ های زیبا متمایز می ‌شود. 
کل مجموعه متشکل از بیش از 30 اتاق است که به سبک عربی مبله و تزئین شده است. از تراس ها می توانید از منظره ای زیبا از خلیج فارس و امروز در افق شهر مدرن لذت ببرید.
از ویژگی‌هایی که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می ‌کند، برج ‌های بادگیر هستند، چهار برج واقع در گوشه‌ های خانه شیخ که در جهان عرب باستان برای حفظ دمای داخلی در تابستان استفاده می ‌شده است. 
امروزه علاوه بر بادگیرها، می توان از اتاق های جلسات رسمی و همچنین اتاق نشیمن، آشپزخانه و حیاط و فضاهای رزرو شده مانند اتاق خواب و بالکن طبقه بالا بازدید کرد.
در پایان قرن بیستم، کارهای مرمت کاخ صد ساله انجام شد. شورای شهرهای عربی این رویداد را با جایزه ویژه «بهترین حفاظت از بناهای تاریخی» جشن گرفت.

چیدمان داخل خانه شیخ سعید

داخل خانه شیخ سعید آل مکتوم چه چیزهایی وجود دارد؟ اگر شما نیز کنجکاو هستید تا بدانید داخل خانه شیخ سعید آل مکتوم چیست، باید بگوییم، در طبقه پایین ساختمان غذاخوری، آشپزخانه ودر طبقه بالا پاسیو، اتاق خواب ها قرار دارند. 
خانه پر زرق و برق سلطنتی شیخ سعید امروزه به موزه شیندقا تغییر یافته است و حاوی آثار باستانی بسیاری است که زندگی و زمان سلسله آل مکتوم حاکم را نشان می دهد. 
سقف های طاق بلند، درهای چوب ساج، آرشیتورها، نمایش های دیواری و چهار برج بادی آن شاهکاری از سبک اسلامی است. خانه مرجانی و گچی دوست داشتنی در اطراف یک حیاط مرکزی ساخته شده است و دارای یک اتاق ملاقات گسترده است که در کنار آن اتاق های نشیمن، اتاق های انبار و آشپزخانه در طبقه همکف قرار دارد. اتاق خواب های مختلف در طبقه اول دارای بالکن هایی مشرف به نهر و دریا با چشم اندازهای خیره کننده هستند.
ویژگی خانه شیخ سعید آل مکتوم این است که در محله ای پرجمعیت، در وسط سوق ها قرار دارد و بسیار نزدیک به تمام خانه های دیگر است. این نشان دهنده سیاست خانواده آل مکتوم است که می خواستند حس تداوم و نزدیکی بین خاندان حاکم و مردم دبی را حفظ کنند.

موزه خانه آل مکتوم دبی

موزه خانه آل مکتوم دبی

موزه خانه آل مکتوم دبی

مجموعه بزرگی از اشیاء مربوط به دوران شکوه کلان شهر در موزه شیندقا در دبی به نمایش گذاشته شده است. امروزه این بنای باشکوه دیگر به عنوان اقامتگاه رسمی سلطنتی عمل نمی کند. این موزه به موزه شیندقا تبدیل شده است که چندین اثر باستانی را در خود جای داده است که زندگی و زمانه خاندان حاکم آل مکتوم را به تصویر می کشد.
نقاشی‌ ها، عکس ‌ها، سکه‌ ها، جواهرات و تمبرها، دوران و زندگی دبی تحت حکومت شیخ سعید آل مکتوم بن حشر آل مکتوم و جانشینان او را به تصویر می ‌کشند. 
تصاویر موزه نگاهی اجمالی به زندگی خانواده حاکم دبی شیخ آل مکتوم دارد. اینها تصاویر هستند که با دیگر مقامات که از ساختمان بازدید می کنند گرفته شده است.
این موزه همچنین دارای نمایشگاهی اختصاص داده شده به تمبرهای باستانی است که معمولاً در دبی و امارات قبل از رونق نفت مورد استفاده قرار می گرفتند. 
بازدیدکنندگان همچنین می ‌توانند جواهرات تبلیغاتی دیگر متعلقات شخصی خاندان حاکم آل مکتوم را کشف کنند تا درباره شیوه زندگی آن روزها بیشتر بدانند.

معماری خانه شیخ سعید آل مکتوم

این خانه برای جلوگیری از هر گونه صدا با دیوارهای فوق العاده ضخیم ساخته شده است. سبک ساختمانی معمولی با دیوارهای ضخیمش، پنجره های تزئین شده و درهای قوسی متمایز می شود. 
معماری خانه شیخ سعید بن مکتوم به قرن نوزدهم برمی گردد. سبک سنتی ساختمان با سقف‌  های طاق‌دار، برآمدگی‌ های پنجره‌ های حجاری‌ شده و درهای طاق ‌دار مشخص می ‌شود. کل سازه توسط چهار برج بادی غول پیکر به نام بارجیل احاطه شده است.
این یک مکان معماری بی عیب و نقص است،.خانه آل مکتوم نشان دهنده شفافیت و ارتباط محکم قانون با مردم دبی است. ساختمان بیرونی خانه هیچ مانع یا درهای بسته بزرگی ندارد و محیطی گرم و دلپذیر برای کاخ ایجاد کرده است.
امروزه خانه شیخ سعید آل مکتوم موزه ای است که در آن عکس ها و سنگ نگاره هایی به نمایش گذاشته می شود که زندگی شیخ و خانواده اش را بین سال های 1940 تا 1960 به تصویر می کشد. 
اگرچه فضای داخلی خانه از بیرون خیلی جادار نیست، اما جامع و در دسترس است. این یک قطعه طراحی معماری برجسته است که قصد داشته است بر سادگی زندگی تمرکز کند. 
این کاخ مانند تمام خانه های دیگر در دبی، مکه را هدف ساخت آن قرار داده است تا تعهد مذهبی خانواده را نشان دهد. اولین اتاق هایی که در سمت راست ساختمان می بینید، از دیگر تأثیرات معنوی این خانه است.
در قسمت جنوبی خانه، آشپزخانه تعبیه شده است تا از گسترش بخار و دود تهویه مطبوع به بقیه خانه جلوگیری شود. بازدید از این خانه باعث قدردانی از فروتنی پادشاه می شود که آشکارا نشان دهنده ایدئولوژی و دیدگاه زندگی شیخ سعید آل مکتوم است.

ساعت بازدید و بلیط ورودی به خانه آل مکتوم

ساعت بازدید و بلیط ورودی به خانه آل مکتوم

ساعت بازدید و بلیط ورودی به خانه آل مکتوم

خانه شیخ سعید مکتوم برای بازدید کنندگان از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 صبح تا 20:30 و جمعه ها از ساعت 15 الی 20:30 بر عموم  باز است. 
هزینه  بلیط ورودی برای بازدید از خانه شیخ سعید آل مکتوم برای بزرگسالان 15 درهم و برای دانش آموزان (5 تا 24 سال) 5 درهم است. ورود کودکان زیر 5 سال و افراد مصمم رایگان است.

چگونه می توان به آنجا رفت ؟

خانه سعید آل مکتوم در منطقه شیندقا، در سمت بر دبی نهر دبی واقع شده است. شما می توانید برای رفتن به آنجا سوار اتوبوس شوید با پیاده شدن در ایستگاه الغبیبه خط سبز، حدود 300 متر پیاده روی می توانید به آنجا برسید. شما می توانید برای اطلاع از تور دبی تابستان ۱۴۰۱ به سایت معتبر تریپ مراجعه کنید و بلیط های خود را ارزان و بدون واسطه تهیه کنید.

جاهای دیدنی اطراف خانه شیخ سعید 

در نزدیکی خانه سعید آل مکتوم، محله باستانی و زیبای بستکیه و قلعه الفهیدی که موزه دبی را در خود جای داده است قرار دارد.

نتیجه

خانه تاریخی شیخ سعید آل مکتوم در سمت بور دبی نهر دبی در منطقه تاریخی شیندقا قرار دارد. این در اواسط قرن بیستم محل سکونت فرمانداران دبی بوده است و اکنون موزه دبی مشرف بر دهانه نهر دبی است. 
قدمت این خانه به سال 1896 برمی ‌گردد و شامل برج ‌ها، اتاق ‌هایی با نمایشگاه‌ های متعددی است. یکی از بهترین موزه‌ های دبی، این خانه سلطنتی قدیمی می باشد.
خانه شیخ سعید آل مکتوم از شیخ های دبی نمایشگاه‌ های مختلفی را در خود جای داده است که بازدیدکنندگان می ‌توانند آثار باستانی، عکس ‌های کمیاب و موارد دیگر را از نزدیک تماشا کنند.

سوالات متداول درباره ی خانه‌ی شیخ سعید آل مکتوم دبی

هزینه بلیط خانه شیخ سعید آل مکتوم چقدر است ؟

هزینه ورودی خانه حاکم دبی شیخ سعید آل مکتوم برای بزرگسالان 15 درهم و برای دانش آموزان (5 تا 24 سال) 5 درهم است. ورود کودکان زیر 5 سال و افراد مصمم رایگان است.

آدرس خانه شیخ سعید آل مکتوم چیست ؟

ساختمان تاریخی شیخ سعید آل مکتوم در منطقه تاریخی شیندقا در سمت بر دبی نهر دبی واقع شده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc