https://gateway.trip.ir/api/

بستکیه دبی

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

بستکیه دبی

بستکیه دبی چیست؟ محله تاریخی الفهیدی که عموماً با نام البستکیه یا محله بستکیه شناخته می شود، گنجینه ای از تاریخ است که بین نهر دبی و بر دبی قرار گرفته است. این منطقه یکی ازقدیمی ‌ترین منطقه های مسکونی در دبی است که با ساختمان‌ های شنی رنگی با قدمت صد ساله که یادآور دبی قدیم قبل از فدراسیون است، پر شده است. بستکیه دبی اکنون یک مقصد گردشگری محبوب است زیرا موزه ها، کافه ها و گالری های هنری را در خود جای داده است که همگی تاریخ غنی و میراث فرهنگی دبی را به نمایش می گذارند. گذراندن چند ساعت در این محله حال و هوای شما را عوض خواهد کرد.

تاریخچه مختصری از بستکیه

تاریخچه مختصری از بستکیه

تاریخچه مختصری از بستکیه

شهر البستکیه دبی اساساً در دهه 1890 توسط بازرگانان ایرانی مهاجر از شهری به نام بستکیه در ایران ساخته شد. این بازرگانان که از آزار و شکنجه در سرزمین مادری خود فرار کردند، و در این منطقه ساکن شدند. پس از بازسازی برخی از ساختمان ها در دهه 1980، دولت دبی تصمیم گرفت این منطقه را به عنوان یک مکان میراثی حفظ کند و کارهای مرمت گسترده ای در اوایل دهه 2000 قبل از باز شدن مکان برای بازدیدکنندگان انجام شد. تاریخچه دبی بستکیه به زمان تجارت دریانوردی در دبی برمی گردد، زمانی که بیشتر تجاری دبی از محله قدیمی خور دبی که به آن نهر یا دبی قدیم نیز گفته می شد، رشد کرد. این محله در قرن نوزدهم توسط آقای قاسم بن عبدالله البستکی ساخته شد و بودجه ساخت آن توسط بازرگانان غنی منسوجات و مروارید دبی تامین شد. در فضایی به مساحت 300 متر مربع، جایی که زمانی محله ای کسل کننده و قدیمی بود، امروز هزارتویی از شگفتی های قدیمی است که هنوز به ماهیت واقعی دبی قدیمی وفادار است. 

معماری محله بستکیه دبی

این منطقه که در اصل توسط آقای قاسم بن عبدالله البستکی طراحی شده بود، در اوایل دهه 2000 تحت نظارت دقیق معمار رشاد بوخاش بازسازی شد. او بر نوسازی بیش از 50 ساختمان در این منطقه نظارت داشت و همچنین ساخت چند موزه را مدیریت کرد و بازسازی را با پول  شخصی انجام داد، زیرا می خواست خانواده اش در آنجا طندگی کنند و از زندگی شهرنشینی دبی دوری کنند. این معماری واقعا منحصر به فرد و در نوع خود بی نظیر است و از کشورهای بسیاری الهام گرفته است. خوشنویسی اسلامی که دیوار ساختمان ها را تزیین می کند، تزئینات شامی، مشربیه آران حجازی و حیاط های سبک آفریقای شمالی برخی از سبک های مختلف معماری هستند که در بستکیا در دبی قدیم خواهید دید. با قدم زدن در خیابان ‌های این محله، با جاده‌ های نامرتب و سطوح ناهموار مواجه می شوید و دیگر خبری ازدیوارهای ساختمان ‌ها، زرق و برقی را که در بقیه نقاط دبی می‌بینید احساس نمی ‌کنید.

محله بستکیه دبی

محله بستکیه دبی

کارهایی که می توان در بستکیه انجام داد

با قدم زدن در مسیرهای  باریک و کوچه های پرپیچ و خم محله بستکیه دبی در زمان سفر کنید و معماری تاریخی ساخته شده از  گل، گچ و چوب نخل را کاوش کنید. در میان انبوهی از جاذبه های فرهنگی این منطقه می توانید، قلعه الفهیدی، خانه موزه دبی که از بهترین موزه های دبی به شمار می رود، را بازدید کنید. البته رفتن به خانه شیخ سعید آل مکتوم و بازدید از موزه آن نیز خالی از لطف نیست. قلعه الفهیدی،  که در دهه 1700 ساخته شده است، به عنوان قدیمی ترین ساختمان دبی در نظر گرفته شده است. این قلعه در ابتدا به عنوان یک دفتر و محل اقامت حاکم دبی بود. و پس از آن در سال 1971، به موزه دبی تبدیل شد و اکنون آثار باستانی و آثار سبک زندگی قدیمی را در خود جای داده است. 
یکی دیگر از مکان های قابل توجه، مسجد جامع این منطقه است، که شهرت جهانی دارد. این مسجد که در ابتدا در سال 1900 ساخته شد، در سال 1960 تخریب و بازسازی شد و سپس در سال 1998 دوباره بازسازی شد. مسجد جامع با ظرفیت 1200 نمازگزار به مرکز جذب مسلمانان و غیر مسلمانان در سراسر جهان تبدیل شده است. این منطقه همچنین دارای تعدادی رستوران است که انواع غذاهای محلی را سرو می کنند. می ‌توانید از چایخانه عرب شروع کنید تا از انواع چای عربی و همچنین غذاهای اصیل اماراتی استفاده کنید. هنگام عصر که هوا خنک است در حیاط روباز رستوران شب های بستکیه استراحت کنید و شام بخورید. از طرف دیگر، چند دقیقه دورتر به نهر دبی بروید. خرید نیز یک کار سرگرم کننده است، زیرا مغازه های زیادی در البستکیه وجود دارد که می توانید عتیقه جات، آثار باستانی، اقلام هدیه، سوغاتی برای دوستان و خانواده و غیره خریداری کنید. 

جاذبه های بستکیه در دبی قدیم

منطقه البستکیه دارای جاذبه های بی نظیری است که شما را مجذوب خود می کند، در ادامه به برخی از این جاذبه ها می پردازیم. شما می توانید برای اطلاع بیش از بلیط دبی به تهران به سایت تریپ مراجعه کنید و بلیط های خود را ارزان خریداری فرمائید.

  • دارالندوه

تاریخچه این بنا به قرن نوزدهم باز می گردد. این بنا در سال 1925 توسط آقای عبدالرحمن محمد فاروق ساخته شده است و مساحت آن 463 متر مربع است. از زمان بازسازی، میزبان بسیاری از رویدادهای مهم مانند سمپوزیوم ها، نمایش های هنری، کنفرانس ها و گردهمایی های ملی و بین المللی بوده است.

ساختمان ارتباطات متمدن

ساختمان ارتباطات متمدن 

  • ساختمان ارتباطات متمدن 

این ساختمان نمادین که در سال 1944 ساخته شده است، نمونه ای عالی از معماری سنتی دبی است و پس از بازسازی در سال 2004، این ساختمان به محل مرکز ارتباطات متمدن شیخ محمد تبدیل شده است، جایی که بسیاری از همایش های بین المللی و گردهمایی های مهم میزبانی می شود. این ساختمان در 300 متر مربع مساحت، نمادی از دبی قدیم است.

  • بنای تاریخی

بنای تاریخی این منطقه که در سال 1930-1931 ساخته شده است، در مساحتی حدود 400 متر مربع قرار دارد، که  سه راه پله سنگی این دو طبقه را به هم متصل می کند. 
این ساختمان به دلیل چشم انداز زیبایی از نهر که ساختمان ارائه می دهد از سایر ساختمان های همسایه متمایز است. پس از مرمت این ساختمان در سال 1999، به دفتر مرکزی اداره بناهای تاریخی شهرداری دبی تبدیل شد.

  • گالری مجلس

این گالری در سال 1930 ساخته شده و بعداً در سال 2002 بازسازی شد. معماری مجلس با تزئینات سنتی خاورمیانه، شما را به زمانی می برد که عتیقه جات جزو مد آن روزها بوده است. 
امروزه از آن به عنوان فروشگاه نقاشی های سنتی، آثار هنری و آثار باستانی استفاده می شود و دارای برخی از منحصر به فرد ترین آثار هنری عتیقه در کل دبی است.

  • هتل هنر 

برای لذت بردن از اقامت در هتل در محله بستکیه دبی، به این هتل بروید. این ساختمان در سال 2003 مرمت شد و شامل دو طبقه است. 
همه اتاق ها مشرف به حیاط زیبایی هستند، و همچنین دارای امکانات خوبی هستند. این هتل این فرصت را به شما می دهد تا تجربه اقامت در هتل بی نظیری را داشته باشید.

  • رستوران شب های بستکیه

این یک رستوران جالب در محله البستکیه است که می توانید در آن غذاهای سنتی را میل کنید. این ساختمان قبل از اینکه یک رستوران باشد در سال 1895 ساخته شده و در مساحتی به وسعت 649 متر مربع می باشد. 
این ساختمان دو طبقه با فضای داخلی سنتی و مشرف به نهر است. در این رستوران غذاهای سنتی عربی سرو می شود و شما احساس می کنید که یک غذای خوشمزه خانگی خورده اید.

  • دروازه صحرا

این دروازه در سال 1954 ساخته شده و در زمینی به مساحت 310 متر مربع در بستکیه در دبی قدیم ساخته شده است. این ساختمان در سال 2005 مورد بازسازی قرار گرفته است و از آن پس به فرهنگ و گردشگری دبی اختصاص یافته است. 
به همین دلیل فضاهای داخلی دارای طراحی داخلی بسیار سنتی و با نوشته های اسلیمی بر روی دیوارها هستند. دروازه نمونه ای زیبا از طرح های عربی است و در دبی قدیمی باید از آن دیدن کرد.

انجمن میراث معماری

انجمن میراث معماری

  • انجمن میراث معماری

ساختمان انجمن میراث معماری در سال 1936 در زمینی به مساحت 184 متر مربع ساخته شده است. با این حال، یکی از بهترین طرح های معماری را در کل منطقه بستکیه دارد. پس از بازسازی آن در سال 2001، این بنا به انجمن میراث معماری دبی تغییر نام داد و به حفظ میراث معماری در محله اختصاص یافت.

بهترین زمان برای بازدید از بستکیه

بستکیه مکانی عالی برای فرار از هیاهوی زندگی شهری برای چند ساعت و غرق شدن در فرهنگ است. از نظر آب و هوا، بهترین زمان برای بازدید از محله بستکیه دبی در ماه های خنک از آذر تا فروردین است. 

چگونه به بستکیه برویم ؟

شهر البستکیه به راحتی قابل دسترسی است، زیرا با حمل و نقل عمومی به خوبی به آن متصل است، اما ساده ترین راه برای رفتن به آنجا مترو است. نزدیکترین ایستگاه مترو الفهیدی است و از آنجا تا شهر یک پیاده روی است. اگر قصد دارید با تاکسی به آنجا بروید شما به راحتی می توانید از هر نقطه از شهر تاکسی بگیرید زیرا همه رانندگان به خوبی با محله بستکیه آشنا هستند. اگر سوار اتوبوس هستید، نیز می توانید در ایستگاه الفهیدی پیاده شوید. ورود به محله بستکیه و همچنین دسترسی به بسیاری از جاذبه های موجود  در این مکان رایگان است. محله بستکیا در تمام طول سال از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر پذیرای بازدیدکنندگان است.

سخن آخر

اگر می خواهید قسمتی از تاریخ دبی را از نزدیک ببینید، بازدید از بستکیه می تواند برای شما جذاب باشد. محله بستکیه که با ساختمان‌ های بزرگ ساخته شده از مواد سنتی مانند گل و چوب مشخص می ‌شود، جذابیت خاص خود را دارد. در چهره کنونی دبی که با آسمان ‌خراش‌ ها و زیرساخت‌های مدرن خود قد علم کرده است، یافتن آثار دبی قدیمی و درک تاریخ شهر بسیار جذاب است. این منطقه که قدمت آن به اواسط دهه 1800 بازمی ‌گردد، از سال 2005 به ‌طور دقیق بازسازی شده است تا به بازدیدکنندگانی که بلیط تهران دبی را تهیه کرده اند و ساکنان آنجا نگاهی اجمالی به زندگی اولیه شهرهای خاورمیانه داشته باشد. محله بستکیه دبی اکنون شامل تاریخ و فرهنگی جذاب و کمی غیرمتعارف است که توسط موزه‌ ها، گالری‌ های هنری مستقل، سازمان‌ های غیرانتفاعی و کافه ‌های جذاب اشغال شده است.

سوالات متداول در باره ی بستکیه دبی

چرا بستکیه دبی معروف است ؟

محله تاریخی بستکیه به قرن نوزدهم باز می گردد و قدیمی ترین محله مسکونی دبی است، بنابراین بازدیدکنندگان بسیاری را جذب خود می کند.

جاذبه های بستکیه در دبی قدیم کدامند ؟

جاذبه های بستکیه شامل دارالندوه، ساختمان ارتباطات متمدن، بنای تاریخی، گالری مجلس، رستوران شب های بستکیه و ... است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc