https://gateway.trip.ir/api/

جزیره جوندا ترکیه

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

جزیره جوندا ترکیه

جزیره جوندا ترکیه بزرگترین جزیره از 22 جزیره است، جزیره جوندا در ساحل آیوالیک در ساحل دریای اژه شمالی بین دو کشور یونان و ترکیه می باشد، در میان همه این زیبایی ها هنوز شگفتی های طبیعی کشف نشده وجود دارد و یکی از آنها جزیره جوندا است که در یونانی به معنای "بو" است.
 این جزیره  توسط یک مسیر گذرگاهی به طول 8 کیلومتر که در اواخر دهه 1960 ساخته شد، که از ترکیه به یونان متصل می شود، اتصال زمینی جوندا توسط دو پل مجزا فراهم می شود.
جزیره جوندا به دلیل زیبایی های طبیعی و بناهای تاریخی بسیار تحت حفاظت است. در سال 1976، 17900 هکتار از مساحت آیوالیک و اطراف آن به عنوان یک مکان طبیعی و تاریخی پذیرفته شد.
جزیره جوندا یکی از نقاط گردشگری مورد علاقه است، با ساختمان های یونانی قدیمی خود که بسیاری از آنها هتل ها، کلیساها هستند میزبان گردشگران داخلی و خارجی شده است. در جزیره جوندا همه خیابان ها به دریا ختم می شود. صدای موتور ماهیگیران در کنار دریا را می توانید هر روز بشنوید.
نقاط زیادی برای عکس گرفتن در این جزیره وجود دارد، جایی که خانه هایی با رنگ های قرمز، آبی، سبز و صورتی وجود دارد و می توانید با قدم زدن در خیابان های باریک تاریخی از آن دیدن کنید.
کسانی که به جزیره می آیند می توانند از جلوی درختی که صدها مهره چشم بد آویزان است، گذر کنند و ازکلیسای Taksiyarhis که به موزه تبدیل شده است دیدن کنند.

جزیره در ترکیه

جزیره در ترکیه

تاریخچه جزیره جوندا 

جزیره جوندا یک جزیره قدیمی بین ترکیه و یونان است که بر اساس کنوانسیون مبادله جمعیت یونان و ترکیه در سال 1923 بخشی از مرزهای ترکیه شد. 
در ترکیه مدرن، کلمه "روم" به صراحت اقلیت مسیحی یونانی زبان در این کشور را نشان می دهد. جامعه ای که با مجازات، قتل عام و اخراج توسط دولت در قرن بیستم محصور شده است.
در اوایل قرن بیستم، زندگی در جوندا و همچنین در سرزمین اصلی آیوالیک با غارت، تخریب و کشتار به پایان رسید. سوابق پاتریارسالاری به اقدامات غارتگری و سرقت در آیوالیک اشاره دارد که به آغاز جنگ های بالکان (1912-1913) برمی گردد، پس از آن مردم محلی در میان آزار و شکنجه جوندا را کردند. هنگامی که آنها جوندا را ترک کردند، کلیساها به انبارها و اصطبل ها تبدیل شدند، چراغ ها و تصاویر مقدس در آنها را شکستند، نقاشی ها ویران شدند و خانه ها غیرقابل سکونت شدند.
کلمه Romios-Rum در اصل به اتباع امپراتوری روم شرقی اطلاق می ‌شد، زیرا سرزمین‌ های امپراتوری به تدریج تحت سلطه عثمانی قرار گرفت. 
جزیره جوندا یک جزیره قدیمی یونانی است که بر اساس کنوانسیون مبادله جمعیت یونان و ترک در سال 1923 بخشی از مرزهای ترکیه شد. همه جزئیات در جزیره داستان این تبادل جمعیت را از تاریخ بیان می کند. اینجا زادگاه مردمی است که مجبور به ترک سرزمین مادری خود بودند.
جزیره جوندا بلافاصله قبل از تشکیل جمهوری ترکیه در سال 1923 به جزیره علی بی تغییر یافت، ساکنان سابق، مسیحیان ارتدوکس شرقی امپراتوری عثمانی، آن را "Moschonisi" یا جزیره معطر می نامیدند.
علی ‌بی نام خود را از سرهنگ دوم علی چتین ‌کایا گرفته است که توسط اولین شخصی که با سرپیچی از دستور سلطان مبنی بر تسلیم شدن به یونانیان مبارزه مسلحانه را در طول جنگ استقلال آغاز کرد، فرماندهی می‌ کرد.

بهترین جزیره استانبول

بهترین جزیره استانبول

مکان های دیدنی در جوندا

جزیره جوندا مکان های دیدنی زیبایی دارد، طلوع و غروب خورشید در جزیره جوندا یکی از دیدینی های زیبای این جزیره به شمار می رود، آب های آبی و تمیز و خانه های سنگی قدیمی جذاب به شما آرامشی متفاوت می بخشد. برای تهیه بلیط تهران ازمیر می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

خیابان های جوندا

 بافت سنتی، خانه‌ های سنگی و گل ‌های رنگارنگ، خیابان ‌های جوندا می ‌توانند شما را به رویایی بکشانند که نمی‌خواهید از خواب بیدار شوید. در این خیابان ها می توانید قدیمی یونان را مشاهده کنید.

خانه های لاوانتا

یکی از زیباترین مکان های دیدنی در جزیره جوندا خانه های لاوانتا در این جزیره می باشد، در اصل این خانه ها همان خانه های رومی هستند که کرکره های بنفش رنگ آنها نمایی زیبا به شهر بخشیده است.
این خانه ها در سال 1893 ساخته شده اند و در سال های اخیر آنها را بازسازی و رنگ کرده اند. این خانه های زیبا، توسط یونانی های مقیم جزیره جوندا جهت اقامت دائم ساخته شد و نوستالژی مرتبط با ارتدکس یونانی را به دوش می کشند.
این خانه ها معمولا دارای  اتاق هایی با سقف های بلند هستند که همه به صورت جداگانه ای تزئین شده اند. زمانی که در فصل بهار به جزیره جوندا سفر می کنید، اگر در این خانه ها اقامت کنید، با باز کردن درب پنجره یا حضور در محیط حیاط این خانه ها رایحه ای خوش از درختان نارنگی و لیمو از باغ به مشام شما می رسد که این حس دلنشین خاطره ای ماندگار را در ذهنتان ثبت خواهد کرد.

کلیسای تاکسیارحیس (Taksiyarhis)

کلیسای تاکسیارحیس ، یکی از مهمترین بنای تاریخی جوندا است که در در سال 1873 ساخته شد. این میراث فرهنگی که توسط موزه و بنیاد فرهنگ رحمی کوچ بازسازی شده است، با قرار گرفتن در مرکز جوندا توجه گردشگران را به خود جلب می کند.
این کلیسا که به سبک نئوکلاسیک ساخته شده، با سنگ های انبوه ساخته شده است. این یکی از اولین جاهایی است که وقتی به جزیره می آیید باید را ببینید. 
قبل از اینکه موزه‌های رحمی کوچ کلیسا را در سال 2014 بازسازی کنند، این کلیسا با پنجره‌ های قوسی توخالی و شکستگی‌ های عمیق روی اپیس آن در وضعیتی خراب بود.

تپه عاشقان جزیره جوندا

تپه عاشقان جزیره جوندا

تپه عاشقان (Aşıklar) 

تپه عاشقان با منظره ای منحصر به فرد، محیطی فوق العاده زیبا را به گردشگران ارائه می دهد که در آن می توانند جزیره را از منظره ای بلند تماشا کنید. در این نقطه که به یکی از نمادهای جزیره تبدیل شده است، اولین آسیاب بادی جزیره نیز وجود دارد.
این آسیاب که در سال 2007 بازسازی شد، اکنون به عنوان کتابخانه Sevim Necdet Kent و کافه مورد استفاده قرار می گیرد. این کتابخانه با نام "کتابخانه سویم و نجدت کنت" با مجموعه ای از کتاب های سیاسی متعلق به نجدت کنت، شروع به فعالیت کرد.
کنت، دیپلماتی است که جان خود را برای نجات یهودیان ترکیه در طول جنگ جهانی دوم به خطر انداخته بود و جز اسطوره های این کشور، محسوب می شود.
رستوران ها و قهوه خانه های جزیره جوندا 
زندگی جزیره‌ ای باعث می شود که رستوران ‌های دریایی در کنار ساحل قرار بگیرند، یکی از محبوب ترین کارهایی که می توان انجام داد این است که با کشتی به جوندا دنیز بروید و پاپالینا یا ساردین سرخ‌ شده معروف جزیره ، سالاد اختاپوس غذاهای ویژه مانند پنیر ساگاناکی گرم، و میگوهای پخته شده با آویش را امتحان کنید. 

رستوران آینا (Ayna Restaurant)

این رستوران معروف متعلق به یک خانواده ثروتمند است که نام خانوادگی آنها بر روی درب های روغن های زیتون Kürşat که جزو بهترین روغن های زیتون در ترکیه هستند می باشد.
مواد اولیه برای تهیه غذا در این رستوران از بهترین و تازه ترین ها است که مستقیما از خود جزیره تهیه می شود. شما در این رستوران از غذاهای محلی خوشمزه مانند باس دریا، که از آب لیموترش گرفته شده، کدو حلوایی کوک سبک کرتی، ساردین پیچیده شده در برگ درخت انگور و بسیاری موارد دیگرلذت می برید.

رستوران آقا نیهات (Bay Nihat)

رستوران آقا نیهات یکی از قدیمی ترین رستوران های جزیره است، که در آن می توانید تازه ترین غذاهای دریایی که صید روزانه جزیره است را میل کنید.
شما با نشستن در بیرون این رستوران می توانید لحظه زیبای غروب خورشید را تماشا کنید. عکاسی در این رستوران و منظره میزهای بیرون آن، می تواند خاطره ای بی نظیر برای شما بسازد.

قهوه خانه تاس (Taş Kahve)

یکی از جذاب ترین کافه های جزیره جوندا در ترکیه، کافه سنتی تاس هست قهوه ‌خانه تاس با سقف بلند روی اسکله با پنجره ‌های بلند رنگی است هم مردم میانسال محلی و هم گردشگران را جذب خود می کند.  در یک ساختمان سنگی قدیمی زیبا در ردیف جلوی بندر قرار دارد در آنجا می توانید قهوه ترک را سرو کنید کنند. 
این کافه تاس در مرکز شهر قرار دارد، و بخاطر صبحانه های خوشمزه ای که ارائه می دهد نیز مشتریان زیادی دارد برای صبحانه از تخم مرغ مخلوط شده با گوجه فرنگی و فلفل سبز که سرو می کند لذت می برید. ارزان ترین خرید بلیط هواپیما را از سایت تریپ بخواهید.

سوغات و محصولات جزیره جوندا

سوغات و محصولات جزیره جوندا

سوغات و محصولات جزیره جوندا

از سوغات این جزیره می توان به زیتون اشاره کرد زیرا سرتاسر این جزیره پر از درختان زیتون است. بازدید کنندگان جوندا می ‌توانند روغن زیتون محلی بخرند، یا پنیر لور عالی که در همان روز در یک مزرعه لبنی در جزیره درست شده است را امتحان کنند، در یک کاسه لوکما سرخ شده شربتی بخورند و در اسکله لذت ببرند.

بهترین زمان برای بازدید از جوندا

بهترین زمان برای بازدید از جوندا در فصل پاییز است، زمانی که دمای هوای دلپذیر و بارندگی متوسط را تجربه خواهید کرد. بالاترین میانگین دما در پاییز 25 درجه سانتیگراد می باشد، جوندا دارای آب و هوای گرمسیری است. 

راه رسیدن به جزیره جوندا ترکیه

جزیره جوندا در شمال غربی دریای اژه  در فاصله 16 کیلومتری از جزیره لسبوس یونان قرار دارد. شما برای رسیدن به آنجا باید ابتدا به شهر آیوالیک ترکیه بروید و از آنجا به این جزیره سفر کنید.
از شهر آیوالیک می توانید از طریق بنادر شهر با قایق های مسافر بری به جزیره جوندا بروید فاصله شهر آیوالیک  تا این جزیره 8 کیلومتر می باشد.

فاصله جزیره جوندا با دیگر شهر ها 

جزیره جوندا در فواص مختلف با شهرهای ترکیه می باشد.
8 کیلومتری آیوالیک
150کیلومتری شمال ازمیر
500 کیلومتری غرب استانبول
16 کیلومتری شرق جزیره یونانی لسبوس

سوالات متداول در باره ی جزیره جوندا ترکیه

چگونه به جزیره جوندا برویم ؟

جزیره جوندا تنها 8 کیلومتر از ساحل آیوالیک ترکیه فاصله دارد. با قایق های مسافربری در مدت 15 دقیقه می توانید خود را به این جزیره برسانید.

جزیره کاندا کجاست؟

این جزیره در ساحل شمال غربی ترکیه، در سواحل آیوالیک و در در 16 کیلومتری شرق لسبوس، یونان واقع شده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc