https://gateway.trip.ir/api/

آرامگاه هالیکارناسوس بدروم ترکیه

به روز رسانی: 03 آذر ، 1400 جاذبه های گردشگری

آرامگاه هالیکارناسوس بدروم ترکیه

آرامگاه هالیکارناسوس بدروم ترکیه یکی از عجایب هفتگانه جهان است. این بنای یادبود فرمانروای Caria، در جنوب غربی آسیای صغیر بود. این بنا در پایتخت هالیکارناسوس، بین سال‌های 353 تا 351 قبل از میلاد توسط همسرش آرتمیسیا دوم ساخته شد. این ساختمان توسط معماران یونانی پیتیوس و ساتیروس طراحی شده است. مجسمه‌ هایی که آن را تزئین می ‌کردند، کار چهار هنرمند برجسته یونانی اسکوپاس، بریاکسیس، لئوچارس و تیموتئوس بودند  که هر کدام مسئول یک طرف مجسمه بودند.
بر اساس توصیف نویسنده رومی پلینی بزرگ این بنا تقریباً مربعی بود و مجموعاً 411 فوت (125 متر) حاشیه داشت. توسط 36 ستون محصور شده بود و بالای آن یک هرم 24 پله ای را تشکیل می داد و یک ارابه مرمری چهار اسبی بر فراز آن قرار داشت. تکه‌ هایی از مجسمه مقبره که در موزه بریتانیا نگهداری می‌ شوند، شامل بنایی از یونانیان و آمازون‌ها و مجسمه‌ ای به ارتفاع 10 فوت (3 متر) است، مقبره احتمالاً بین قرن یازدهم و پانزدهم میلادی در اثر زلزله ویران شد و سنگ‌ ها دوباره در ساختمان‌ های محلی مورد استفاده قرار گرفتند.

  نقشه بدروم ترکیه

نقشه بدروم ترکیه

هالیکارناسوس کیست ؟

هالیکارناسوس یک شهر یونان باستان در محل بدروم امروزی در ترکیه بود. این شهر در جنوب غربی کاریا در یک مکان زیبا و شگفت انگیز در خلیج سرامیک قرار داشت. 
شهرت این شهر به خاطر مقبره ماوسولوس است که بین تاریخ 353 تا 350 قبل از میلاد ساخته شده و یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است. 
این بخشی از امپراتوری ایران بود تا اینکه در سال 334 قبل از میلاد توسط اسکندر مقدونی در محاصره هالیکارناسوس تصرف شد. 
هالیکارناسوس در ابتدا تنها یک جزیره کوچک در نزدیکی ساحل به نام زفیریا بود که نام اصلی سکونتگاه و مکان فعلی قلعه بزرگ سنت پیتر بود که توسط شوالیه های رودس در سال 1404 ساخته شد. 
اما در طول زمان، جزیره با سرزمین اصلی متحد شد و شهر گسترش یافت تا Salmacis، یک شهر قدیمی ‌تر از Leleges و Carians و محل قلعه بعدی را در خود جای دهد.
با پایان جنگ پلوپونز، هالیکارناسوس استقلال خود را از دست داده بود و دوباره بخشی از امپراتوری ایران بود و متعلق به ساتراپی کاریا بود که توسط یک سلسله محلی به نام هکاتومنوس از میلاسا اداره می شد، به آنها سلسله هکاتومنید می گویند.
زمانی که او به انحصار رسید، امپراتوری هخامنشی رو به زوال بود، اما ماوسولوس وفادار ماند. او بخاطر پادشاه بزرگ علیه آریوبرزانس، برای یک شورش در شمال غربی ترکیه مدرن جنگید در این سال ها هالیکارناسوس را بازسازی کرد که پایتخت او شد.
او ساکنان زیادی را پذیرفت و با دیوارهای مدرن مستحکم شد، دیوارهایی که برای جلوگیری از حملات منجنیق های اختراع شده طراحی شده بودند. قسمت های بزرگی از دیوار که 6 کیلومتر طول داشت هنوز قابل مشاهده است، ساختمان های دیگری که ممکن است توسط ماوسولوس طراحی شده باشد تئاتر و معبد خدای جنگ آرس است.

جنگ در هالیکارناسوس

تقریباً بلافاصله پس از جنگ علیه آریوبارزانس، ماوسولوس در شورش ساتراپ ها شرکت کرد: اورونتس ارمنستان، اتوفرادات لیدیا و دیتامس از شمال ترکیه با حمایت فرعون مصر با ماوسولوس علیه پادشاه خود متحد شدند. 
اگرچه شورشیان شکست خوردند، شاه اردشیر سوم اوخوس مجبور شد ماوسولوس را به عنوان ساتراپ کاریا دوباره نصب کند. با وجود اینکه ایرانیان پادگانی در هالیکارناسوس داشتند، اما ماوسولوس در واقع مستقل شده بود. 
چندین منبع باستانی وجود دارد که او را پادشاه می نامند ماوسولوس در سال 353 درگذشت. همسرش آرتمیسیا جانشین او شد، که بنای یادبود معروفی برای برادرش ساخت: آرامگاه، در مرکز شهر قرار دارد. این بنا اساساً برای مشروعیت بخشیدن به ملکه جدید کار می کرد و بعدها به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان در نظر گرفته شد. 
در دهه 340، اعضای خاندان سلطنتی با هم دعوا می کردند و برخی از آنها طرفدار فارس و برخی دیگر طرفدار مقدونیه بودند. هنگامی که اسکندر مقدونی در سال 334 به کاریا نزدیک شد، هالیکارناسوس یکی از مهمترین دژهای ایرانی بود که توسط رهبر مزدور یونانی رودس از آن دفاع کرد و مهاجمان مقدونی آسیا به شکست بسیار نزدیک شدند. با این حال، یکی از اعضای ناراضی خانواده سلطنتی، آدا، در کنار اسکندر قرار گرفت، که از او حمایت کافی برای ادامه محاصره را انجام داد.

عجایب هفتگانه در ترکیه

عجایب هفتگانه انسان

عجایب هفتگانه در ترکیه

برخی از عجایب هفتگانه ترکیه در بدروم امروزی است. بدروم با ساختمان‌ های سفید خالص و درها و پنجره ‌های آبی و همچنین با ساحل دریای شگفت ‌انگیز و گل ‌های زیبای بوگنویل، میلیون‌ها گردشگر را در تابستان جذب می‌کند این شهر زیبا در سواحل جنوبی دریای اژه ترکیه واقع شده است. این شهر قدیمی یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری امروزی است.
 بدروم در ساحل آبهای آبی شفاف دریای اژه واقع شده است و همچنین میزبان شهر باستانی هالیکارناسوس است که گفته می شود یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان است. برای تهیه بلیط هواپیما بدروم می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

- مقبره در هالیکارناسوس

مقبره هالیکارناسوس یک مقبره باستانی است که بین سال های 353 تا 350 قبل از میلاد ساخته شده است. این ساختار باشکوه توسط ساتیروس و پیتیوس طراحی شده است که هر دو اساساً خدایان باستانی معماری بودند. 
شهر هالیکارناسوس پایتخت پادشاهی کوچکی در قلمرو امپراتوری هخامنشی بود که توسط هکاتومنوس میلاس در قرن چهارم قبل از میلاد اداره می شد. 
پس از مرگ او، پسرش ماوسولوس سلطنت را به دست گرفت او و همسرش آرتمیسیا 24 سال بر هالیکارناسوس حکومت کردند و صاحب چندین دختر و پسر شدند. گفته می شود یکی از دختران آنها، آدا، مادر خوانده اسکندر مقدونی بوده است.
ماسولوس و همسرش می خواستند شهر هالیکارناسوس را زینت دهند و برای انجام این کار، معابد باشکوه، مجسمه های شگفت انگیز و ساختمان های زیبا از مرمر درخشان ساختند. پس از مرگ ماوسولوس، همسرش آرتمیسیا به حکومت پادشاهی ادامه داد. او را در آنجا دفن کردند و مقبره‌اش چنان معروف شد که امروزه نام ماوسولوس همنام همه مقبره‌های باشکوه است.

عجایب هفتگانه قلعه بدروم

عجایب هفتگانه قلعه بدروم

عجایب هفتگانه قلعه بدروم

ساخت این قلعه زیبا و چند فرهنگی در سال 1402 آغاز شد و در اواخر قرن پانزدهم توسط شوالیه های سنت جان به پایان رسید. منظور ازچند فرهنگی این است که این قلعه توسط معماران انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی ساخته شده است که نام چهار برج آن را براین اساس نامگذاری کرده اند. قلعه بدروم در ابتدا دارای یک نمازخانه بود، اما پس از تصرف شهر توسط امپراتوری عثمانی، آن را به مسجد تبدیل کردند. این قلعه باشکوه در ساحل بدروم واقع شده است و هر ساله هر بیننده ای را مسحور خود می کند. قلعه بدروم در سال 1962 به یک موزه باستان شناسی زیر آب تبدیل شد.
این موزه جوایز بسیاری را به دست آورد که بزرگترین موزه در نوع خود است در داخل این موزه می‌ توانید مجموعه ‌ای از آمفورا، شیشه‌ های باستانی، برنز، اقلام سفالی و آهنی و بسیاری از کشتی ‌های غرق ‌شده را پیدا کنید که قدمت آن‌ها از قرن شانزدهم قبل از میلاد تا قرن ششم پس از میلاد باز می ‌گردد. 
کشتی‌ های زیر آب نیز با گنجینه ‌هایی غرق شده اند، که می ‌توانید آنها را در این موزه ببینید، مجموعه ظروف شیشه ای اسلامی، 10 تن شمش مس قبرسی، یک تن شمش قلع خالص، سفال های میسینایی از عصر برنز، مهر ملکه نفرتیتی و جواهرات مصری جزو این آثار می باشند، همچنین می‌توانید مقبره شاهزاده خانم کاریان را که بین سال‌های 360 تا 325 قبل از میلاد درگذشت را نیز ببینید. برای اطلاع از پرواز تهران استانبول می توانید از طریق لینک با ما در ارتباط باشید تا در صورت تمایل برای سفر از استانبول به بدروم بتوانید به راحتی سفرتان را انجام دهید.

حقایق جالب در باره ی مقبره هالیکارناسوس

حقایق جالب در باره ی مقبره هالیکارناسوس 

حقایق جالب در باره ی مقبره هالیکارناسوس 

آرامگاه هالیکارناسوس توسط آرتمیسیا پس از مرگ همسرش ماوسولوس ساخته شد. ماوسولوس و آرتمیسیا به مدت 24 سال بر هالیکارناسوس و منطقه اطراف آن حکومت کرده بودند. 
زمانی که ماوسولوس در سال 353 قبل از میلاد درگذشت، گفته می شد همسرش آرتمیسیا آنقدر دلشکسته بود که با استعداد ترین هنرمندان را برای ساختن باشکوه ترین مقبره جهان استخدام کرد. مقبره تمام شده 147 فوت ارتفاع داشت و روی تپه ای مشرف به هالیکارناسوس قرار داشت.
شهر هالیکارناسوس که در آن ماوسولوس و آرتمیسیا حکومت می کردند، اکنون به نام بدروم ترکیه شناخته می شود.
کلمه mausoleum از نام Mausolus گرفته شده است. اصطلاح مقبره شد که از آن زمان به بعد برای مقبره هایی که در بالای زمین ساخته شده بودند استفاده می شد.
آرتمیسیا هنرمندان مشهور یونانی را برای ساخت این مقبره استخدام کرد، دو معمار یونانی پیتئوس و ساتیروس شکل این مقبره را طراحی کردند. همچنین هنرمندان مختلفی وجود داشتند که تأثیرات فرهنگی مختلفی از جمله یونانی، لیکیایی و مصری به این مقبره داشتند.
آرتمیسیا دو سال پس از ماوسولوس، قبل از تکمیل مقبره درگذشت.
در بالای مقبره مجسمه ای وجود داشت که توسط پیتئوس ساخته شده بود. این کنده کاری زیبا روی این مقبره ارابه ای را نشان می دهد که توسط چهار اسب بزرگ کشیده می شوند.
دیگر هنرمندان یونانی که روی مقبره هالیکارناسوس کار کردند عبارتند از: بریاکسیس، اسکوپاس از پاروس، تیموتئوس و لئوچارس
بیشتر مقبره از سنگ مرمر ساخته شده بود دور تا دور آن را حیاط احاطه کرده بود.
پلکانی ساخته شد که به بالای سکویی که مقبره در آن قرار دارد می رسد، شیرهای سنگی کنار راه پله وجود داشت.
بر روی دیوارهای مقبره صحنه هایی از جنگجویان یونانی و آمازون و نبردهای آنها در نقش برجسته کتاب مقدس وجود داشت.
اسکندر مقدونی در سال 334 قبل از میلاد شهر را تصرف کرد اما مقبره دست نخورده باقی ماند.
هنگامی که دزدان دریایی در سال های 58 و 62 قبل از میلاد به شهر حمله کردند، مقبره مجدداً سالم ماند.
در قرن سیزدهم زمین لرزه ستون های مقبره را فرو ریخت و ارابه سنگی ویران شد.
در قرن سیزدهم صلیبی ها شهر را تصرف کردند، آنها از قسمت های زیادی از مقبره برای ساختن ساختمان های خود استفاده کردند. اگر از قلعه هالیکارناسوس بازدید کنید، هنوز هم می توانید قطعاتی از مقبره را ببینید که برای تقویت دیوارهای قلعه استفاده شده است.
در سال 1401 پس از میلاد، تنها چیزی که باقی مانده بود، پایه مقبره بود.
در دهه 1800 یک باستان شناس به نام چارلز نیوتن بقایای مقبره را کشف کرد. او مجسمه های ماوسولوس و آرتمیسیا و همچنین تکه ای از چرخ ارابه را پیدا کرد، آنها را می توان در اتاق مقبره در موزه بریتانیا دید.
این مقبره تقریباً در سال 1522 توسط صلیبی ها مورد حمله قرار گرفت و هر گونه گنج یا اجساد ماوسولوس و آرتمیسیا از بین رفت.
برخی تصور می کنند که اجساد ماوسولوس و آرتمیسیا سوزانده شده و در کوزه هایی در مقبره هالیکارناسوس قرار داده شده اند. برخی فکر می کنند که در تابوت دفن شده اند، هیچ مدرکی برای هیچ کدام از این دو نظریه وجود ندارد.
آنتی پاتر صیدون، که مسئول فهرست عجایب هفتگانه جهان باستان بود، تصمیم گرفت مقبره هالیکارناسوس را نیز شامل این فهرست شود، دلیل او این بود که آن را یک پیروزی زیبایی شناختی می دانست.

سوالات متداول در باره ی آرامگاه هالیکارناسوس

آرامگاه هالیکارناسوس امروز در کجا قرار دارد؟

مقبره هالیکارناسوس در شهر بدروم، شهری در سواحل غربی ترکیه است. ویرانه ‌ها هنوز هم امروزه قابل مشاهده هستند، آنها دقیقاً در مرکز شهر، درست در شمال بندر، در امتداد شریان که شهر را به دو قسمت تقسیم می ‌کند، قرار دارند.

چرا مقبره هالیکارناسوس ویران شد؟

مقبره بین قرن یازدهم و پانزدهم میلادی در اثر زلزله ویران شد و سنگ‌ ها دوباره در ساختمان‌ های محلی مورد استفاده قرار گرفتند. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc