https://gateway.trip.ir/api/

هزینه های رفت و آمد در استانبول چقدر است؟

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 اخبار گردشگری

هزینه های رفت و آمد در استانبول چقدر است؟

مسافرانی که به استانبول سفر میکنند حتماً از حمل و نقل داخل استانبول مثل مترو و تاکسی استفاده میکنند. در اینجا این هزینه ها را بررسی خواهیم کرد.

احتمالاً پس از خرید بلیط لحظه آخری استانبول به دنبال برنامه ریزی سفر خود هستید. مثلاً برای خود برنامه ریزی میکنید که در هر روز کدام جاذبه های گردشگری استانبول را بازدید کنید. با توجه به زیاد بودن این جاذبه ها لازم است به جاهای مختلف این شهر رفت و آمد داشته باشید، برای مثال از هتل تا میدان تکسیم، از میدان تکسیم به مراکز خرید، از مراکز خرید به پل گالاتا، همه این رفت و آمدها نیازمند هزینه هایی است که باید برای آن بودجه ای در نظر گرفته شود. 

در استانبول برای حمل و نقل داخل شهری چند گزینه وجود دارد: اتوبوس، مترو، قطار کابلی یا فونیکولار، تراموا، تاکسی و فرابر

اتوبوس در استانبول

اتوبوس های داخل شهری استانبول برای برخی از مسافت های طولانی مناسب است.در صبح زود و در عصر هم شلوغ هستند و کند حرکت میکنند. برای پرداخت هزینه یا باید از طریق ایستگاه های مخصوص بلیط تهیه کنید یا از استانبول کارت استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما این است که استانبول کارت تهیه نمایید. این کارت ها را میتوانید از فرودگاه استانبول، ایستگاه های مترو و بعضی فروشگاه ها خریداری نمائید که قیمتی در حدود 9 لیر دارد و میتوانید آن را به میزان دلخواه شارژ نمایید و به ازای هر بار استفاده بیشتر مقداری تخفیف به شما تعلق خواهد گرفت که باعث میشود هزینه کمتری پرداخت کنید. توجه داشته باشید اگر خانوادگی سفر میکنید یک کارت هم میتواند پاسخگوی نیازهای شما باشد تا برای چند نفر استفاده کنید.

اتوبوس در استانبول

اتوبوس های استانبول به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم میشوند که اتوبوس های خصوصی بیشتر در مسیرهای شلوغ تردد دارند و آنها را با رنگ های سبز و آبی مشاهده میکنید، در این اتوبوس ها میتوانید هزینه را نقدی نیز پرداخت کنید. 

عبارت İnecek var را به خاطر بسپارید، به این صورت تلفظ میشود: een-eh-JEHK vahr و به معنای "کسی میخواهد خارج شود" معنی میدهد و در زمانی که بین دو ایستگاه قصد پیاده شدن را داشته باشید میتوانید به کار ببرید.

در وب سایت iETT که مخصوص اتوبوس های استانبول است میتوانید نقشه مسیرها و ایستگاه های اتوبوس را مشاهده کنید.

در صورت استفاده از استانبول کارت هزینه 2 لیر برای شما کم میشود، همچنین کودکان زیر 6 سال نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

مترو استانبول

در حدود 100 سال پیش در استانبول قطارهای زیرزمینی فعالیت خود را آغاز کردند که نام تونل به آنها داده شده بود و این ابتدای تلاش ها برای ساخت مترو در استانبول بود.

در حال حاضر در این شهر 3 خط مترو وجود دارد.

قطار در استانبول

خط M1 که بیشترین استفاده را برای گردشگران دارد. البته انتهای این خط به فرودگاه آتاتورک میرفت که با توجه به تعطیلی این فرودگاه و ایجاد فرودگاه جدید استانبول این خط برای کسانی که با خرید بلیط هواپیما خود را به استانبول رسانده اند کاربردی ندارد.

خط M2 نیز برای گردشگران اهمیت خاصی دارد به طوری که برای بازدید از میدان تکسیم و رفتن به مکان های دیگر میتوان از این ایستگاه استفاده کرد.

خط T1 قدیمی ترین خط مترو استانبول است و از اسکله کاباتاش شروع میشود. اگر قصد رفتن به مسجد ایاصوفیه را دارید متروی آن در این خط وجود دارد.

با استفاده از خطوط مترو، هزینه ای که از استانبول کارت شما کم میشود در حدود 2.6 لیر میباشد و ایستگاه ها از ساعت 6 صبح تا 12 شب به مردم خدمت رسانی میکنند.

دانلود نقشه مترو استانبول به صورت pdf

تراموا در استانبول

tram یا همان تراموا در استانبول که اولین خط آن حدود 30 سال پیش افتتاح شد، به مرور زمان خط دیگری به آن اضافه شده است. نام این خطوط T1 و T4 میباشد، که خط اصلی یا همان T1 که از کنار اماکم مهم گردشگری استانبول عبور میکند، در حدود 320 هزار مسافر در روز جا به جا میکند و 92 قطار فعال دارد.

تراموا

هزینه استفاده از تراموا همانند مترو 2.6 لیر میباشد که میتوانید از استانبول کارت جهت پرداخت استفاده نمایید.

از نظر سرعت، تراموا سرعتی میان مترو و اتوبوس دارد و به علت اینکه از وسط خیابان گذر میکند و میتوانید اطراف خود را نگاه کنید از محبوبیت زیادی برخوردار است. نیرویی که تراموا را به حرکت در میاورد نیروی برق است و صدای زیادی ندارند. ساعت کار این وسیله نقلیه، همانند مترو از ساعت 6 صبح تا 12 شب میباشد.

تاکسی های استانبول

تاکسی های رسمی در استانبول رنگ زرد دارند. در تاکسی ها 4 نفر سوار میشوند و برای حمل و نقل نزدیک مناسب میباشند. پس از سوار شدن از راننده بخواهید تا تاکسیمتر را روشن کند. قیمت پایه برای حمل و نقل با تاکسی در حدود 5 لیر میباشد.

تاکسی های استانبول

قبل از گرفتن تاکسی حتماً لیر تهیه کنید و پول خرد همراه خود داشته باشید تا از شما گران تر نگیرند. رانندگان معمولاً فقط استانبولی صحبت میکنند پس بهتر است کمی زبان استانبولی یاد بگیرید.

اگر آدرس را بلد نیستید از گوگل مپ استفاده کنید تا راننده راه شما را بیخودی طولانی نکند.

فرابر در استانبول

آبی که در وسط استانبول جریان دارد به نام تنگه بسفر شهرت یافته است که ارتباط دهنده ی دریای مرمره و دریای سیاه است. همچنین یکی از جذابیت های این تنگه این است که استانبول را به دو بخش اروپایی و آسیایی قسمت کرده است، یعنی یک طرف تنگه بسفر آسیا است و طرف دیگر آن اروپا و این خیلی جالب است.


فرابر در استانبول

قایق هایی که برای جابه جایی مسافران در این تنگه استفاده میشود به نام ferryboat شناخته میشوند که نام ایرانی آن فرابر میباشد. در بعضی از فرابرها انتقال ماشین نیز میسر میباشد. نمونه این فرابرها در ایران در مسیرهای جنوبی به جزیره کیش و قشم مشاهده میشود.

هزینه استفاده از فرابر در حدود 3 لیر میباشد.

قطار کابلی استانبول

Funicular یا قطار کابلی خیلی شبیه تراموا و یا قطار هستند ولی به علت داشتن کابل قوی فولادی در مسیرهای با شیب تند از آنها استفاده میشود. قطار های های کابلی یک واگن دارند و مسیرهای کوتاه را می توانید از آنها استفاده کنید مثلاً در مسیر کاباتاش تا تکسیم فونیکولار وجود دارد و 2.6 لیر هزینه دارد که البته به ندرت از آن ها استفاده میشود.

در پایان امیدواریم با برنامه ریزی به استانبول سفر کنید و از گردش و بازدید این شهر زیبا نهایت لذت را ببرید.

بخش نظرات

ساره 23 شهریور 1400

ممنون کامل بود

تحریریه تریپ
ممنون از همراهی شما
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc