https://gateway.trip.ir/api/

حس کد ترکیه برای مسافران چیست؟

به روز رسانی: 01 خرداد ، 1400 راهنمای سفر

حس کد ترکیه برای مسافران چیست؟

از زمان پاندمی کرونا و کنترل شرایط اجتماعی، پای «حس کد» در ترکیه به میان آمد. وزارت بهداشت این کشور برای مقابله با شیوع کووید 19 هنگام مسافرت، سامانه حس کد را راه اندازی کرد. همه شهروندان ترکیه موظفند برای سفر در این کشور، کد HES دریافت کنند. این کد ضمانت سلامتی شما در مقابل ریسک ابتلا به کرونا خواهد بود. در صورتی که شما به عنوان مورد مثبت یا مشکوک شناخته شوید، باید از مسافرت و تردد صرف نظر کنید و در خانه بمانید. اگر قصد خرید بلیط تهران استانبول دارید، درباره حس کد و روش دریافت آن کاملا مطلع شوید. 

Qr کد ترکیه چیست؟

از تاریخ 25 اسفند 1399 تمام مسافرانی که قصد ورود به خاک ترکیه را دارند، 72 ساعت قبل از پرواز باید به پرتال دولت الکترونیک ترکیه مراجعه کنند. تمام اطلاعات لازم باید در فرم خوداظهاری وارد شود تا کد QR صادر گردد. اطلاعات شما هنگام ورود از مرز یا فرودگاه بررسی می شود و در صورت عدم تطابق مشکل ساز خواهد شد. شما از این طریق هس کد دریافت خواهید کرد. فرم تکمیل شده با کد هس را دانلود و همراه داشته باشید. این اولین قدم برای حفظ سلامت شما در طول سفر به ترکیه است. شما از لینک زیر می توانید فرم مذکور را پر کنید:

 https://register.health.gov.tr

کد HES چیست؟

کد HES یک شناسه عددی برای هر شخص است که به شما مجوز سفر زمینی و هوایی داخل ترکیه را با خودرو شخصی یا وسایل حمل و نقل عمومی خواهد داد. شما برای خرید بلیط هواپیما حتما باید این کد را داشته باشید. «هس» مخفف اپلیکیشن Hayat Eve Sığar است. در زبان ترکی به معنی سلامت در چارچوب خانه است. این اپلیکیشن راه ارتباطی وزارت بهداشت با عموم مسافران خاک ترکیه و اطلاع رسانی به آنها درباره وضعیت سلامت کرونا است.  

حس کد ترکیهاپلیکیشن دریافت حس کد ترکیه

HES کد ترکیه چه ضوابطی دارد؟

داشتن کدHES  درترکیه الزامی است.

کودکان زیر 2 سال نیازی به کد HES ندارند.

شما می توانید برای کودکان زیر 18 سال از راه پیامک، اپلیکیشن یا وبسایت رسمی دولت تهیه کنید.

در نظر داشته باشید اعتبار کد HES به صورت محدود و نامحدود است. در حالت اول برای یک بازه زمانی تعریف می شود و در حالت دوم بدون محدودیت زمانی است.

رزرو شما وقتی تایید می شود که کد HES دست کم تا 7 روز پس از تاریخ سفر معتبر باشد.

شما بایستی 72 ساعت قبل از سفر، وضعیت خود را به وزارت بهداشت اطلاع دهید.

کد HES مسافران توسط وزارت بهداشت 24 ساعت قبل از سفر بررسی می شود. اگر شخصی مورد تایید قرار نگیرد، مطلع شده اما اجازه سفر نخواهد داشت.  

حس کد در پروازهای داخلی ترکیه

همه شهروندان ترکیه برای پروازهای داخلی این کشورملزم به دریافت حس کد هستند. همچنین داشتن این کد برای افراد خارجی که کارت شناسایی صادر شده آنها در ترکیه با اعداد 97، 98 و 99 شروع می شود، اجباری است.

در حال حاضر کد HES برای پروازهای داخلی متصل به پروازهای بین المللی اجباری نیست (به طور مثال پرواز ترابزون - لندن از طریق استانبول).

درباره سفر به ترکیه بیشتر بدانید:

اپلیکیشن های کاربردی در ترکیه

شرایط اجاره خودرو در ترکیه

روش دریافت هس کد چگونه است؟

شما از سه روش می توانید هس کد دریافت کنید:

1. ارسال پیامک به شماره 2023.  فراموش نکنید که ارسال کد فقط از طریق موبایل ثبت شده در ترکیه امکان پذیر است. شما باید اطلاعات هویتی خود را به ترتیب زیر وارد کنید.

تایپ کلمه HES/ شماره کیملیک شما درترکیه/ سال تولد/ مدت زمان مورد نظر شما برای داشتن کد. با ارسال درست این اطلاعات، کد هس برایتان پیامک می شود.

2. دانلود اپلیکیشن Hayat Eve Sığar از طریق «گوگل پلی» و «اپل استور». حالا به محض شناسایی محل شما از طریق جی پی اس گوشی،

3.همچنین شما می توانید با مراجعه به لینک زیر هس کد دریافت کنید.

https://www.turkiye.gov.tr/saglik-bakanligi-hes-kodu-uretme-ve-listeleme

روش دریافت حس کدسامانه دولتی ثبت نام حس کد ترکیه


دریافت حس کد با پاسپورت 

شما می توانید از طریق پاسپورت خود از لحظه ورود به ترکیه حس کد دریافت کنید. اگر از این طریق اقدام می کنید، باید هر جا هستید، همیشه پاسپورت خود را به همراه داشته باشید.

حس کد استانبول کارت فعال کنید

بعد از اینکه دولت ترکیه استفاده از کد HES را برای همه شهروندان الزامی ساخت، شهرداری استانبول اقدامات لازم برای تطبیق «حس کد» با استانبول کارت Istanbulkart را فراهم کرد. شما برای استفاده از حمل و نقل عمومی با استانبول کارت باید اطلاعات خود به همراه کد هس را در سامانه شهرداری استانبول ثبت کنید. برای دسترسی به این سامانه را از راه لینک زیر وارد شوید:

https://kisisellestirme.istanbulkart.istanbul

حس کد استانبول کارتبرای فعال سازی استانبول کارت نیاز به حس کد دارید.

مزایای کد HES

دریافت کد حس برای شما مزایایی را به همراه خواهد داشت که در شرایط کرونا کاربردی است. جدا از اینکه شما در وضعیت سلامت شما از لحاظ اجتماعی تامین می شود، می توانید ماسک درخواست و در محل اقامت خود تحویل بگیرید. همچنین شما از آخرین نقشه مناطق پر خطر کرونایی ترکیه ملطع خواهید شد. شما به راحتی می توانید افراد نزدیک و آشنایان خود را در این اپلیکیشن اضافه کنید.

سوالات متداول:

آیا حس کد ترکیه برای مسافران خارجی الزامی است؟

بله. شما با ورود به خاک ترکیه از طریق پر کردن فرم خوداظهاری کد هس دریافت می کنید.

آیا با پاسپورت می توانیم هس کد ترکیه بگیریم؟

بله امکان پذیر است.

راههای دریافت حس کد ترکیه چیست؟

از طریق اپلیکیشن، از راه پیامک و با ثبت نام در پرتال دولت الکترونیک ترکیه

استفاده از استانبول کارت نیاز به حس کد دارد؟

بله. شما باید از طریق سامانه شهرداری استانبول، حس کد خود را وارد کارت خود را فعال کنید.

انجام پروازهای داخلی ترکیه بدون حس کد ممکن است؟

خیر شما برای گرفتن بلیط هواپیمای داخلی ترکیه به حس کد نیاز دارید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc