https://gateway.trip.ir/api/

سفر به روسیه بدون ویزا

به روز رسانی: 07 مهر ، 1399 اخبار گردشگری

سفر به روسیه بدون ویزا

لغو ویزای سفرهای گروهی ایران روسیه تیتر اخبار گردشگری است. این طرح مشمول چه کسانی هست؟ (به روز رسانی 24 شهریور 99)

موافقت با لغو ویزای ایران روسیه

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری از برگزاری اولین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و روسیه خبر داد و گفت: برنامه اجرایی توافق‌نامه مسافرت گروهی بدون روادید بین دو کشور در این کمیته مورد موافقت طرفین قرار گرفت که با سفر هیأت ایرانی به روسیه به‌زودی امضا خواهد شد.

برنامه اجرایی لغو روادید سفرهای گروهی

او افزود: برنامه اجرایی لغو روادید سفرهای گروهی و پیوست‌های آن، به توافق طرفین رسیده و جزئیات همکاری‌ها، نهادهای تاییدکننده، تعداد آژانس‌هایی که دو طرف باید معرفی کنند و جمعیت گروه‌های مسافری (از ۵ تا ۵۰ نفر) مشخص شده، فقط لازم است این توافق‌نامه در سفری که به‌زودی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رأس هیاتی به روسیه خواهد داشت، امضا شود.

سفر بدون ویزا روسیهلغو روادید روسیهبرای سفرهای گروهی

سفر بدون ویزا روسیه از طریق آژانسها

قاسمی اضافه کرد: در صورت اجرای لغو روادید سفرهای گروهی، فقط دفاتر خدمات مسافرتی که طرفین تایید و معرفی کرده‌اند می‌توانند از این امکان استفاده کنند. البته برای انتخاب این آژانس‌ها سعی می‌شود توازن حفظ شود و ساز و کار محکمی ایجاد شود تا بخش خصوصی خود تعیین‌کننده آژانس‌هایی باشد که این طرح از طریق آن‌ها اجرا خواهد شد. بهتر است آژانس‌هایی برای همکاری انتخاب شوند که در بازار روسیه کار کرده‌اند و تجربه لازم را دارند. البته هیچ حکم قطعی و دائمی درباره آژانس‌هایی که در ابتدا معرفی می‌شوند، وجود ندارد. آن‌ها سالانه می‌توانند تغییر کنند. در واقع سند همکاری اصلا گارد بسته‌ای ندارد اما انتظار می‌رود آژانس‌هایی که معرفی می‌شوند همزمان در ورود و خروج گردشگر در ایران و روسیه فعال باشند.

شرط لغو روادید روسیه

به نقل از ایسنا مصطفی سروی، عضو هیات‌ مدیره جامعه تورگردانان ایران و نایب ‌رییس دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران که در بازار گردشگری روسیه فعال است، گفت: لغو روادید گروهی فقط شامل حال مسافرانی خواهد شد که خدمات کامل تور روسیه و ایران را از آژانس مسافرتی خریداری کنند. نوع این لغو روادید مثل ترکیه نیست که امکان سفر بدون ویزا را برای همه فراهم کرده است.

توافق پیشین لغو روادید ایران و روسیه

قاسمی یادآور شد: موافقت‌نامه دولت ایران و فدراسیون روسیه در ۲۸ مارس ۲۰۱۷ برابر با سال ۱۳۹۶ در مسکو امضا شد که در آن بر لغو روادید سفرهای گروهی تاکید شده است. آن موافقت‌نامه یک برنامه اجرایی نیاز داشت که کمیته فنی موظف بود مفاد آن برنامه را تصوب کند و در سفری دیگر به امضای طرفین برسد که ویروس کرونا برنامه را به لحاظ زمان‌بندی با تغییراتی مواجه کرد.

تسهیل سفرهای توریستی روسیه

سروی عضو هیات‌ مدیره جامعه تورگردانان ایران گفت: اگر بخواهیم به اصل این تفاهم‌نامه که در اصل توافق بر تسهیل سفرهای توریستی است و روسیه با کشورهای مختلفی به امضا رسانده است، بپردازیم باید بگویم در این تفاهم مقرر شده که دو طرف شرکت‌هایی را به یکدیگر معرفی کنند، این شرکت‌ها نیز بسته‌های سفر به کشور خود را تهیه کنند و در اختیار شرکت‌های مقابل قرار دهند تا مسافران بتوانند با خرید هر یک از این بسته‌های سفر از دریافت ویزا معاف شوند و از آن طرف شرکت‌ها متعهد هستند اسامی مسافرانی را که این بسته‌های سفر را انتخاب کرده‌اند در گروه‌های ۵ تا ۵۰ نفره همراه با تعهد به طرف روبه‌رو برای هماهنگی با پلیس مرزی قبل از سه روز اداری تا تاریخ پرواز ارسال کنند.

شرایط لغو ویزای روسیهلغو روادید ایران روسیه و تسهیل گردشگری

ضوابط اجرایی لغو روادید روسیه

عضو هیات ‌مدیره جامعه تورگردانان ایران اظهار کرد: این تفاهم‌نامه هنوز نکاتی دارد که حائز اهمیت است و  باید مشخص شود فهرست شرکت‌ها با چه ضوابطی انتخاب می‌شود، چه تمهیداتی معین شده که انحصار و گران شدن بسته‌های سفر بر عکس آن‌چه ذات این توافق است، اتفاق نیفتد.

او اضافه کرد: تاریخ سفر و ورود و خروج مسافران در هر یک از این گروه‌ها باید یکسان باشد و از یک برنامه سفر استفاده کنند.

سروی به دغدغه دیگری اشاره کرد و افزود: فهرست آژانس‌هایی که به این منظور انتخاب خواهند شد، در چه بازه زمانی به‌روز رسانی می‌شود تا امکان ورود شرکت‌های جدید مهیا شود و اگر این زمان به نظر در کوتاه ‌مدت اتفاق نیفتد، قطعا نارضایتی شرکت‌ها را در بر خواهد داشت.

طرح لغو ویزای چین و عمان

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این‌که طرح لغو روادید سفرهای گروهی قرار است با کشورهای دیگری از جمله عراق  پیگیری شود، گفت: پیگیری طرح لغو روادید سفرهای گروهی بین ایران و روسیه نتیجه مثبت اجرای این طرح در چین و عمان است.

لغو ویزای روسیه با لغو ویزای ترکیه تفاوت دارد.

او افزود: اولین بار در فروردین سال ۱۳۹۶ بود که موضوع لغو ویزای گروهی بین ایران و فدراسیون روسیه مطرح شد، موضوعی که دو کشور طی توافق‌نامه‌ای برای تسهیل روند سفر امضا کردند و مقرر شد دو طرف با بررسی و پیگیری، آن را نهایی و اجرا کنند.اما از آن زمان تاکنون بارها تاریخ امضای آن توافق‌نامه، نهایی و به دلایلی کنسل شده، دیگر جزییات دقیقی عنوان نشده و همین موضوع باعث شده مردم و حتی بعضی از شرکت‌های گردشگری تصور کنند دیگر ویزا برای ورود به روسیه نیاز نیست و از تاریخ اجرای این تفاهم‌نامه می‌توانند همانند کشور ترکیه با خرید بلیت آزادانه بین ایران و روسیه تردد کنند.

از سفر روسیه بیشتر بدانید:

راهنمای سفر به روسیه

ویزای روسیه

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc