https://gateway.trip.ir/api/

غذاهای ایروان

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 دانستنی های سفر

غذاهای ایروان

 جای تردیدی نیست غذاهای ارمنستان از خوشمزه ترین غذاهای جهان است البته بهترین غذای محلی ارمنستان را می‌توان در نزد افراد بومی آنجا پیدا کرد؛ غذاهای محلی ایروان یا به عبارتی غذاهای ارمنستان دارای شهرت و تنوع بی‌نظیری هستند، با تریپ همراه باشید تا با بهترین غذاهای ارمنستان آشنا شوید و پس از آن اگر تصمیم خود را برای سفر به ارمنستان گرفتید می توانید بلیط هواپیما ایروان و پس از آن برای رزرو هتل ایروان در سایت تریپ اقدام کنید.

باستورما Basturma: باستورما (Basturma)، اشتها آور ارمنیباستورما با گوشت خشک شده چاشنی زده گاو به همراه ادویه جات و ترشی جاتی از قبیل زیره سبز، سیر، فلفل قرمز و فلفل سیاه تهیه می شود. این غذا بیشتر در مهمانی ها سرو می شود.

باستورما

کوفته گوشت Beef Kofta : کوفته یکی از مهمترین غذاهای ملی و همچنین یکی از جاذبه های گردشگری کشور ارمنستان محسوب می شود. این غذا درواقع نوع خاصی از کوفته قلقلی است. قدمت این غذای لذیذ به دوران امپراطوری عثمانی باز می گردد و در طول زمان کیفیت منحصربفرد کنونی اش را بدست آورده است.

غذاهای ایروان

نان لواش ارمنی با پنیر Lamadzho or lahmacun :  لاه معجون یا نان لواش ارمنی یکی از انواع مختلف نان ارمنی است که از آرد اعلا تهیه می‌شود و در بسیاری از کشورها از جمله ایران، گرجستان، عراق، فلسطین، سوریه و ترکیه بخشی از قوت غالب مردم محسوب می‌شود. در ارمنستان این نان به شیوه‌ها و با ترکیب‌های مختلفی از جمله برش‌های گوشت نیز تهیه می‌شود. ولی یکی از بهترین و اصلی‌ترین انواع آن نان لواش پنیری است که در تهیه آن تکه‌های پنیر به همراه نعنا و فلفل با خمیر ترکیب شده و برای چند دقیقه بر روی آتش پخته می‌شود.

غذاهای سنتی ایروان

خوراک گوشت با سس انار Veal in Pomegranate Sauce : انار سمبل ارمنستان است و در غذاهای ارمنی نیز بسیار استفاده می شود. در تهیه انواع سس ها، چاشنی ها و شربت ها از این میوه خوشمزه استفاده فراوانی می شود. رنگ قرمز بسیار منحصربفرد این میوه در واقع نشان دهنده طبیعت گرم و فرهنگ مردم ارمنستان است که در آن خطر کردن یکی از ملزومات زندگی است. این غذای لذیذ نیز یکی از غذاهایی است که بخوبی این طبیعت گرم را نشان می دهد.

غذاهای سنتی در ایروان

دلمه Udoli Dolma : در گذشته، اهالی ارمنستان پس از فرآوری گوشت معمولا آن را در داخل برگ کلم یا مو پیچیده و طبخ می‌کردند. وجه تسمیه نام این غذا در زبان ارمنی نیز برگرفته از از کلمه «تولی» از ریشه «اودولی» به معنی درخت تاک است. برای تهیه این غذا گوشت بره به همراه میوه‌های خشک‌شده در داخل برگ کلم پیچیده شده و با سس مخصوص طبخ می‌شود.

غذاهای مختلف در ایروان

خاشلاما Khashlama : خاشلاما نیز یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین غذاهای محلی ارمنستان است که از گوشت بره به همراه سبزیجات تهیه می‌شود. بنا به روایت‌ها، این غذا از کلمه «هاشل» (Hashel) به معنی تکه گوشت پخته شده گرفته شده است. برخلاف دشواری مراحل پخت سایر غذاهای ارمنی، تهیه خاشلاما بسیار ساده است.

خاشلاما

گاتا (Gata) : گاتا نوعی شیرینی ارمنی است که از خمیر چند لایه شیرین درست می شود. گاتا انواع مختلفی دارد و در هر شهر و ناحیه ای به شیوه ای خاص پخته می شود. این شیرینی معمولا در هنگام جشن ها و اعیاد تهیه می شود و در جاههای مختلف رنگ و شکلی متفاوت دارد. قبلا در تنور پخته می شد اما الان در فرهای معمولی درست می شود.

گاتا

هاریسا Harisa : هریسه در واقع نوعی حلیم غلیظ مرغ است. این غذا برای اولین بار در دره آرارات درست شد و برای تهیه آن آرد گندم را در آب به همراه گوشت که معمولا گوشت مرغ است می پزند. در روزهایی خاص مردم مذهبی برای پخت هریسه به جای گوشت از برخی از سبزی ها استفاده می کنند. پخت این غذا خیلی زمان بر است و باید مرتب به هم زده شود.

هاریسا

قاپاما Ghapama : قاپاما غذایی ارمنی است که در تعطیلات و اعیاد مختلف خورده می شود. برای درست کردن این غذا بعد از شستن کدو قسمت بالای آن را مثل درپوش بریده و داخل آن را خالی می کنند. برای پر کردن داخل این کدو از میوه های خشکی مثل سیب، آلو، زغال اخته، زردآلو، کشمش و همچنین برنج استفاده می شود. بعد از پر کردن کدو آن را در فر می گذارند تا زمانی که کدو نرم شود. در هنگام خوردن غذا روی آن شیر یا عسل ریخته می شود.

قاپاما

منبع : armeniagogo

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc