https://gateway.trip.ir/api/

سردترین مکان مرموز دنیا

به روز رسانی: 16 تیر ، 1399 جاذبه های گردشگری

سردترین مکان مرموز دنیا

شاید تعجب کنید که بزرگ‌ترین بیابان دنیا «آنتراکتیکا» واقع در قطب جنوب است. این بیابان با مساحت 13 میلیون کیلومتر مربع، سردترین، بادخیزترین و ایزوله‌ترین مکان دنیاست. اگر در بیابان‌های گرمسیری طوفان شن به پا می‌شود، در آنتراکتیکا طوفان برف با سرعت 300 کیلومتر رخ می‌دهد.
آنتراکتیکا یک کشور نیست، مردم بومی ندارد و هیچ دولتی در آن مستقر نیست. طبق معاهده آنتراکتیکا در سال 1961 هفت کشور آرژانتین، استرالیا، شیلی، فرانسه، نیوزیلند، نروژ و انگلستان به طور مشترک تملک این منطقه را در دست دارند. البته هیچ نیروی نظامی در این مکان قرار ندارد.
سراسر این بیابان با یخی به ضخامت 1.5 کیلومتر پوشانده شده که معادل نود درصد آبهای کره زمین است. فقط دو درصد آنتراکتیکا یخ ندارد که شامل مناطق ساحلی و کرانه‌ای است. در این نواحی پنگوئن‌ها، شیرهای دریایی و گونه‌های خاصی از پرندگان زیست می‌کنند. 
هیچ سکونتگاه انسانی ثابتی وجود ندارد اما تعدادی از محققین در ایستگاه‌های پراکنده تحقیقاتی در این قاره یخی زندگی می‌کنند. بزرگترین ایستگاه مستقر در آنتراکتیکا، «مک موردو» نام دارد. نزدیک دره مک موردو، آبشارهای خون قرار گرفته که به خاطر رنگ قرمز آن به این نام شهرت یافته است. این آبشارها از یخچال تیلور پدید آمده است.
اولین کسی که آنتراکتیکا را کشف کرد «جیمز کوک» بود. او در سال 1773 به سرزمین یخی پا نهاد ولی هیچ نشانی از زندگی نیافت. کشف قسمت دیگری از آنتراکتیکا توسط «جیمز کلارک رز» صورت گرفت. او به اکتشاف این منطقه پرداخت و دریاچه رز و جزیره رز به نام او در سال 1841 ثبت شد. اولین کسی هم که آرزوی عبور از عرض بیابان آنتراکتیکا را عملی کرد «کولین بردی» بود. او به تنهایی راهی مسیری شد که هیچ مکتشف و ماجراجویی به آن دست نیافته بود. وی توانست طی دو ماه از سخت‌ترین جغرافیای جهان و با پای پیاده عبور کند.
با وجود آب و هوای زمستانی آنتراکتیکا، بهترین زمان برای بازدید از منطقه فصل تابستان قطبی از نوامبر تا مارس است. شما با تورهای کروز می‌توانید یکی از بی‌نظیرترین مکان‌های دنیا را ببینید. در فصل تابستان حیات وحش منطقه بیشترین تحرک را دارد، البته منتظر دیدن خرس قطبی نباشید چرا که در آنتراکتیکا اصولا خرسی وجود ندارد، خرس‌های قطبی در قطب شمال زندگی می‌کنند.


 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc