https://gateway.trip.ir/api/

شرایط کنسل کردن پروازهای خارجی پس از شیوع ویروس کرونا | آخرین به روز رسانی 1 دی 1400

به روز رسانی: 15 آبان ، 1402 اخبار گردشگری

شرایط کنسل کردن پروازهای خارجی پس از شیوع ویروس کرونا | آخرین به روز رسانی 1 دی 1400

اطلاعیه شیوع امیکرون و تاثیر آن بر سفرها

اطلاعیه شیوع امیکرون و تاثیر آن بر سفرها

پس از فراگیر شدن ویروس کرونا، تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی، بخشنامه‌هایی در مورد شرایط کنسل کردن پروازهای خارجی صادر کردند. اگر شما در صدد کنسل کردن بلیط هواپیما خود هستید و سوالات و ابهاماتی دارید؛ لازم است نسبت به بخشنامه‌های جدید مطلع باشید. 
1.قطر ایرویز
محدودیت‌های ورود به ایالات متحده 

بر اساس آخرین بخشنامه مورخ 98/12/15 هواپیمایی قطر ایرویز، برای مسافرین ایرانی که از طریق این کشور عازم آمریکا هستند؛ محدودیت‌هایی صادر کرده است. طبق این بخشنامه تمام مسافران ایرانی که از طریق قطر به ایالات متحده سفر می‌کنند، چنانچه در 14 روز گذشته در ایران اقامت داشته‌اند، ورود آنها به خاک آمریکا حتما باید در یکی از فرودگاه‌های زیر باشد:
•    فرودگاه بین المللی دالاس فورت ورث
•    فرودگاه بین المللی جان. اف. کندی
•    فرودگاه بین المللی دالس واشینگتن
•    فرودگاه بین المللی لس آنجلس
•    فرودگاه بین المللی اوهر شیکاگو 
•    فرودگاه بین المللی هارتسفیلد جکسون آتلانتا
اما مسافرانی که شامل قوانین فوق نخواهند شد:
•    افرادی با اقامت دائم آمریکا که کارت اقامت دائم این کشور و یا نامه مراجع قضایی را دارند.
•    شهروندان ایالات متحده که پاسپورت این کشور را دارند.
همچنین تاکنون در مورد قرنطینه مسافرین ایالات متحده در کشور قطر بیانیه‌ای صادر نشده است.

شرایط کنسلی هواپیمایی قطر ایرویز در مسیرهای خارجی
بر اساس آخرین بخشنامه هواپیمایی قطر ایرویز مورخ 98/12/6 پس از شیوع بیماری کرونا، تمامی پروازهای بین ایران و قطر که در تاریخ 25 فوریه 2020 و پیش از آن صادر شده‌اند و تاریخ انجام پرواز آن‌ها از 26 فوریه 2020 لغایت  31 مارس 2020 است با استرداد وجه کامل بلیط، کنسل می‌باشد. جابجایی پروازها نیز در تاریخ 15 می و قبل از آن امکان پذیر است. تمام مسافرانی نیز که به مقصد این کشور پرواز می‌کنند 14 روز در قرنطینه خواهند ماند.

2. هواپیمایی امارات
لغو پروازهای هواپیمایی امارات به تهران
بر مبنای آخرین بخشنامه هواپیمایی امارات مورخ 98/12/14، کلیه پروازهای شرکت هواپیمایی امارات تا تاریخ 13 فرودین ماه 1399 کنسل گردیده است.
کنسلی موقت پروازهای هواپیمایی امارات به تهران
مطابق بخشنامه‌های مورخ 6 اسفند 98 و 11 اسفند 98، لیست پروازهای کنسلی و جایگزین به روزرسانی شده است:

پروازهای ورودی به تهران:

پروازهای خروجی از تهران:

همچنین پروازهای EK971/EK972 که تا مورخ 15 مارچ 2020 کنسل می‌باشند، می‌توانند با پروازهای تاریخ 20 مارچ به بعد بر روی کلاس نرخی بلیط اصلی (same RBD) جایگزین کردند.

شرایط کنسلی هواپیمایی امارات در مسیرهای خارجی

3. هواپیمایی پگاسوس

شرایط کنسلی هواپیمایی پگاسوس در پروازهای خارجی

هواپیمایی پگاسوس طی بخشنامه مورخ 98/12/13 در مورد ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، کلیه پروازهای خود تا تاریخ 98/12/18 به ایران و برعکس را لغو کرد. شرایط بلیط‌های خریداری شده که انجام پرواز آن‌ها نیز پیش از این تاریخ می‌باشد به صورت زیر خواهد بود:
بلیط‌های مصرف شده: بلیط‌های رفت و برگشت که زمان پرواز آن‌ها تا تاریخ 98/12/21 می‌باشد و فقط بخشی از آن‌ها استفاده شده (رفت)، بخشی از بلیط بدون استفاده باقی مانده است(برگشت) بدون کسر هزینه کنسل خواهند شد.
بلیط‌های استفاده نشده: بلیط‌هایی که تاریخ پرواز آن‌ها تا تاریخ 98/12/21 می‌باشد و استفاده نشده‌اند بدون پرداخت جریمه کنسل خواهند شد و کل مبلغ به مسافرین عودت داده خواهد شد.
لازم به یادآوری است که هیچ گونه پرواز جایگزینی برای پروازهای پگاسوس به/ از ایران تاکنون در نظر گرفته نشده است.

4. هواپیمایی لوفت هانزا

تمدید لغو پروازهای لوفتهانزا به ایران
هواپیمایی لوفت هانزا در تاریخ دوشنبه 98/12/12 به خاطرشیوع بیماری کرونا، لغو پروازهای خود به کشورهای ایران و ایتالیا را تمدید کرد. گروه هواپیمایی لوفتهانزا که قبلا پروازهای خود به این دو کشور را تا 24 آوریل 2020 به حالت تعلیق در آورده بود، این تاریخ  را تا 30 آوریل 2020 تمدید کرد.


تغییر ساعت کاری دفتر لوفتهانزا

ساعات کاری رزرواسیون گروه هواپیمایی لوفتهانزا طبق دستورالعمل مراجع ذیربط به ساعت 8:00 الی 13:00 تغییر یافت. لازم به ذکر است از روز شنبه مورخ 7 مارچ برابر با 17 اسفند ماه، اعمال خواهد شد.

شرایط کنسلی هواپیمایی لوفتهانزا در مسیرهای خارجی

طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی لوفتهانزا در تاریخ 98/12/17 به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمامی پروازهای این شرکت تا پایان ماه اپریل کنسل شد.
بر این اساس دو راه حل زیر جهت پروازهای کنسل شده در نظر گرفته شده است:
استرداد بلیط‌های استفاده نشده: بلیط بدون جریمه استرداد می‌شود. (بلیط‌هایی که در ایران صادر شده‌اند)
استرداد بلیط‌هایی که یک طرف آن استفاده شده است. بلیط طبق قوانین اعلام شده قبلی به شرح زیر استرداد می‌شود:
مبلغ NUC کوپن‌های استفاده نشده + Q-Surcharge استفاده نشده + Tax استفاده نشده
لطفا درخواست استرداد کوپن تهران- فرانکفورت- تهران و تهران- وین- تهران را توسط ایمیل E.DLH@REFUND.THRGG ارسال نمایید تا مبلغ Fare کوپن‌های استفاده نشده استرداد شود.

5. ارمنیا ایرویز
لغو پروازهای ارمنیا ایرویز به ایران
با شیوع ویروس کرونا هواپبمایی آرمنیا طبق آخرین بخشنامه خود را مورخ 98/12/14 اعلام کرد. طبق تصمیم دولت جمهوری ارمنستان و شرایط ویژه کنونی مبنی بر محدود کردن مراودات هوایی و زمینی، پروازهای این شرکت تا تاریخ 24 مارچ 2020 (5/۱/99) لغو می‌باشد.
تغییر ساعت کاری ارمنیا ایرویز
طبق آخرین بخشنامه ارمنیا ایرویز ساعت کار دفتر این شرکت از مورخ 98/12/11 لغایت 98/12/21 از ساعت 8:30 صبح تا 14:30 بعد از ظهر خواهد بود.
شرایط کنسلی هواپیمایی ارمنیا در مسیرهای خارجی
آخرین بخشنامه هواپیمایی ارمنیا در تاریخ 98/12/7 در خصوص کنسلی بلیط مسیرهای خارجی پس از فراگیر شدن بیماری کرونا، صادر گردید. بر این اساس پروازهای مورخ 98/12/7 و 98/12/9 در مسیر تهران- ایروان مختص اتباع جمهوری ارمنستان بوده( افرادی که دارای پاسپورت آبی رنگ ارمنستان می‌باشند) و پرواز در مسیر ایروان – تهران مختص اتباع جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.
همچنین تمام پروازهای مورخ 98/12/11 الی 98/12/20 لغو می‌باشد.

6. هواپیمایی اتریشی

شرایط کنسلی هواپیمایی اتریشی در پروازهای خارجی
هواپیمایی اتریشی طی بخشنامه مورخ 98/12/17 تمامی پروازهای این شرکت تا پایان ماه اپریل را کنسل اعلام کرد. همچنین دو راه حل جهت پروازهای ابطال شده مد نظر قرار داده شد:
استرداد بلیط‌های استفاده نشده: بلیط بدون جریمه استرداد می‌شود. ( بلیط‌هایی که در ایران صادر شده‌اند)
استرداد بلیط‌هایی که یک طرف آن استفاده شده است: بلیط طبق قوانین اعلام شده قبلی به شرح زیر استرداد می‌شود:
مبلغ NUC کوپن‌های استفاده نشده + Q-Surcharge استفاده نشده + Tax استفاده نشده
لطفا تقاضای استرداد کوپن تهران- فرانکفورت- تهران و تهران- وین- تهران را به صورت ایمیل ارسال نمایید تا مبلغ Fare کوپن‌های استفاده نشده بازگردانده شود.


7. هواپیمایی الکویتیه

لغو پروازهای الکویتیه (کویت ایرویز)
آخرین بخشنامه هواپیمایی الکویتیه مورخ 98/12/17 در پی انتشار ویروس کرونا انتشار یافت. بر این اساس تمام پروازهای هواپیمایی الکویتیه (کویت ایرویز) از مبدا تهران و مشهد تا تاریخ 31 مارچ 2020 لغو شد.
شرایط کنسلی هواپیمایی الکویتیه در مسیرهای خارجی
طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی الکویتیه مورخ 98/12/12 در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، مراحل استرداد بلیط‌های صادره این هواپیمایی بر روی پروازهای کنسل شده به شرح زیر اعلام می‌گردد:
•    استرداد شامل پروازهای کنسل شده 21 فوریه 2020 تا 10 مارس 2020 (تهران) و 22 فوریه 2020 تا 7 مارس 2020 (مشهد)
•    بلیط‌های قابل استرداد و قسمتی از مسیر استفاده شده (Partially Used)
استرداد بدون جریمه و طبق قانون نرخی:
•     جهت بلیط‌های غیر قابل ریفاند و بلیط‌هایی که اصلا استفاده نشده باشند (Unused)
1.مبلغ استرداد به صورت صدور EMD با نام مسافر جهت خرید بلیط با پرداخت اضافه بار در سیستم هواپیمایی کویت اعمال می‌گردد. واضح است که صدور EMD به عهده دفاتر فروش هواپیمایی کویت می‌باشد.
2.اعتبار EMD به مدت شش ماه از تاریخ صدور می‌باشد.
۳.مبلغ استرداد بدون کسر جریمه می‌باشد.
تغییر تاریخ و تغییر مسیر:
1.تغییر تاریخ و مسیر در بلیط‌های فوق الذکر بدون جریمه و با صدور مجدد امکان پذیر می‌باشد.
2. اختلاف نرخ بلیط در صورت تغییر مسیر دریافت می‌گردد.
ممنوعیت ورود مسافران ایرانی به امریکا
طبق آخرین اخبار، به تمامی ایرانیانی که ویزای این کشور را دارند اجازه ورود داده نخوهد شد. اما ورود ایرانیان دارای گرین کارت و پاسپورت به این کشور بلامانع است.

8. هواپیمایی ایرفلوت

شرایط کنسلی هواپیمایی ایرفلوت در پروازهای خارجی
در رابطه با لغو بلیط مسیرهای خارجی هواپیمایی به دنبال شیوع بیماری کرونا، ایرفلوت بخشنامه خود را مورخ 98/12/13 صادر کرد. به دستور دفتر مرکزی ایرفلوت در مسکو از تاریخ 98/12/13 تا اطلاع ثانوی این شرکت امکان انتقال مسافرین با گذرنامه چین در هیچ مسیری را نداشته و از پرواز آن‌ها جلوگیری خواهد نمود. لذا از صدور بلیط برای افراد مذکورخودداری خواهد کرد.
در مورد صدور بلیط برای مسافرین دارای گذرنامه جمهوری اسلامی ایران نیز با ویزای توریستی تا اطلاع ثانوی ممکن نیست. برای انواع ویزاهای تجاری و ... نیز حتما باید تصویر ویزا جهت تایید به دفتر نمایندگی ایرفلوت ارسال شود.
همچنین عطف به آخرین دستور رسیده از دفتر مرکزی مسکو، از تاریخ 98/12/13 تا اطلاع ثانوی مسافرین با هر گذرنامه و ملیت اجازه سفر از ایران به مقصد چین و هنگ کنگ را ندارند.
بر همین اساس:
•    تمام بلیط‌های صادر شده برای مسافرین مقصد چین و هنگ کنگ و نیز مسافرین مقصد روسیه که نوع ویزای آن‌ها مجاز به ورود به کشور روسیه نباشد قابلیت استرداد بدون جریمه با کد  mowzdsu041750/feb20 را دارند. خواهشمند است آژانس‌های صادر کننده، در بلیط‌های استردادی و گزارش فروش کد فوق را درج نمایند.
•    در مورد کلیه بلیط‌های غیر قابل استرداد (به غیر از بلیط‌های گروهی) نیز طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ممنوعیت فروش بلیط غیر قابل استرداد خواهشمند است این نوع از بلیط‌ها با محاسبه 42 دلار جریمه استرداد و 85 دلار جریمه اضافه در صورت No-show شدن مسافر و با کد Mowzdsu061451 استرداد گردند و در این موارد نیز آژانس‌های صادر کننده، در بلیط‌های استردادی و گزارش فروش کد فوق را درج نمایند.

9. هواپیمایی آذربایجان

تغییر ساعت کاری شرکت هواپیمایی آذربایجان
طبق آخرین بخشنامه شرکت هواپیمایی آذربایجان مورخ 98/12/12 ساعت کاری شرکت هواپیمایی آذربایجان تغییر یافت. بر این اساس از تاریخ 98/12/13 تا اطلاع ثانوی ساعت کاری شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 14:30 و پنجشنبه از ساعت 9 الی 13 خواهد بود.
کلیه خدمات نیز به صورت غیرحضوری و از طریق شماره تماس ۴۴۶۳۴۰۹۹ و با ایمیل info.tehranoffice@azal.az انجام خواهد شد.

10. هواپیمایی فلای دبی

تغییر ساعت کاری هواپیمایی فلای دبی
هواپیمایی فلای دبی آخرین بخشنامه خود را مورخ 98/12/12 منتشر کرد. بر این اساس ساعت کاری شرکت هواپیمایی فلای دبی از تاریخ 12 اسفند 98 تا اطلاع ثانوی، شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 صبح الی 14 و پنجشنبه از 9 صبح الی 13 می‌باشد. از تمام دفاتر خدمات مسافرتی خواسته شده است تا درخواست‌ها و گزارشات خود را به آدرس sr@flydubai.ir ارسال کنند و از مراجعه حضوری به دفتر این شرکت خودداری نمایند.

شرایط کنسلی هواپیمایی فلای دبی در مسیرهای خارجی
طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی فلای دبی مورخ 98/12/6 در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، کلیه پروازهای هواپیمایی فلای دبی از مبدا ایران به دبی تا اطلاع ثانوی لغو می‌باشد. در پی این تصمیم مبلغ کامل بلیط استردادی به آژانس صادرکننده استرداد خواهد شد.

11. هواپیمایی اوکراین

تعطیلی دفتر هواپیمایی اوکراین
مطابق با آخرین بخشنامه هواپیمایی اوکراین مورخ 98/12/10 به دلیل شیوع بیماری کرونا این دفتر از تاریخ 10 اسفند 98 تا پایان هفته تعطیل می‌باشد.
بنابراین تمامی درخواست‌های مربوط به مسافرین از طریق ایمیل IRANMARKETING@FLYUIA.COM و شماره تلفن 09120223694 پیگیری خواهد شد.

12. هواپیمایی ترکیش

تغییر ساعت کاری دفتر هواپیمایی ترکیش
مطابق آخرین بخشنامه هواپیمایی ترکیش مورخ 98/12/10 ساعت کاری دفتر تهران این شرکت تغییر یافت. بر این اساس تا اطلاع ثانوی ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10:00 الی 14:00 و پنجشنبه‌ها از ساعت 10:00 الی 12:30 خواهد بود.
شرایط کنسلی هواپیمایی ترکیش در مسیرهای خارجی
طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ترکیش مورخ 98/12/15 در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، بدینوسیله به استحضار می رساند پیرو شیوع بیماری کرونا، دستورالعمل زیر جهت بلیط های صادرشده 29 فوریه 2020 و قبل از آن و تاریخ پروازی تا 31 مارچ 2020 قابل اجرا می باشد. اعمال تغییرات تا تاریخ 11 اپریل 2020 الزامی است.
قوانین ذیل شامل بلیط‌هایی می‌باشد که تاریخ صدور آن‌ها پیش از 29 فوریه باشد.
5.    تعویق تاریخ و تغییر مسیر (به شرطی که در همان منطقه یاتا باشد) در پروازهای تا تاریخ 31 مارس 2020 در همان کابین پروازی با شرایط ذیل بدون جریمه مجاز می باشد.
•    اگر تاریخ جدید درخواستی مسافر تا 31 می 2020 باشد، تغییر تاریخ و تغییر مسیر بدون احتساب ما به التفاوت نرخی و جریمه تغییر امکان پذیر است.
•    اگر تاریخ جدید درخواستی مسافر پس از31 می 2020 باشد، تغییر تاریخ و مسیر در همان کلاس نرخی بدون جریمه تا یک سال صورت می پذیرد. در صورت تغییر کلاس نرخی تنها ما به التفاوت نرخ اخذ می گردد.
۲. استرداد بلیطهای تا 31 مارس 2020:
•    بلیط های استفاده نشده : بدون در نظر گرفتن قوانین نرخی بلیط، استرداد به صورت کامل انجام می شود
•    بلیط هایی که بخشی از آن استفاده شده : با توجه به شرایط  اعلامی ایرلاین قابل استرداد می‌باشد.
 
13. ایرعربیا

شرایط کنسلی هواپیمایی ایرعربیا در مسیرهای خارجی
طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی ایرعربیا مورخ 98/12/6 در خصوص ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، تمامی پروازهای هواپیمایی ایرعربیا در مسیر تهران، مشهد، شیراز و لار از تاریخ 98/12/6 بنابر تصمیم دولت امارات تا اطلاع ثانوی کنسل می‌باشد. بر همین اساس در صورت درخواست مبلغ کامل بلیط هواپیما کنسل شده از طرف این شرکت به آژانس صادر کننده بازگردانده خواهد شد.
تغییر ساعت دفتر هواپیمایی ایر عربیا
آخرین بخشنامه هواپیمایی ایر عربیا در پی شیوع ویروس کرونا مورخ 98/12/12 اعلام کرد از تاریخ 98/12/12 تا اطلاع ثانوی، تمام دفاتر این شرکت تنها به صورت غیرحضوری از ساعت 10 الی 14 پاسخگوی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی خواهد بود.


14. عمان ایر

شرایط کنسلی پروازهای هواپیمایی عمان ایر در مسیرهای خارجی
طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی عمان ایر مورخ 98/12/6 پس از شیوع بیماری کرونا، در مورد ابطال بلیط مسیرهای خارجی اعلام می‌کند تمام سرویس‌های پروازی عمان ایر در مسیر تهران- مسقط از تاریخ 98/12/6 تا اطلاع ثانوی لغو می‌گردد. بر همین اساس برای تمامی بلیط‌های کنسل شده عمان ایر:
۱-استرداد کامل بلیط بدون جریمه خواهد بود.
۲. تغییر مسیر در شبکه پروازی عمان ایر بدون جریمه یا پرداخت مابه تفاوت نرخ خام بلیط مسیر جدید امکان‌پذیر است.
3. امکان یک بار تغییر تاریخ بدون جریمه در بازه زمانی اعتبار بلیط وجود دارد.
4. امکان هرگونه تغییر تاریخ یا مسیر فقط یکبار بدون جریمه وجود دارد و دفعات بعدی شامل قوانین مندرج در بلیط می‌گردد.
۵. جایگزینی پرواز بر روی ایرلاین‌های دیگر امکان پذیر نیست.
تغییر ساعت کاری عمان ایر
طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی عمان ایر مورخ 98/12/11 ساعت کاری دفتر از ساعت 9 تا 16 خواهد بود. ضمنا این شرکت هواپیمایی در خواست کرده تا رسید پرداخت‌ها و گزارشات فروش به آدرس MOJDEH.ABDOLKARIMI@OMANAIR.COM ارسال شوند و از مراجعه حضوری به دفتر عمان ایر خودداری شود.

15. اعمال محدودیت مالزی و بریتانیا

محدودیت‌های ورود به مالزی برای ایرانیان
در پی انتشار ویروس کرونا طبق اطلاعیه وزارت بهداشت مالزی مورخ 16/۱۲/98 ، مسافرانی که طی 14 روز قبل از سفر خود در شهرهای تهران، قم و گیلان حضور داشته‌اند تا اطلاع ثانوی اجازه ورود به مالزی را نخواهند داشت. البته این قانون مشمول افرادی که گذرنامه مالزی، اقامت دائم مالزی و ویزای دانشجویی دارند، نخواهد شد.
هواپیمایی ماهان نیز تا مورخ 10 مارچ جابجایی مسافران از مالزی به تهران را انجام خواهد داد.
تعطیلی موقت بخش صدور ویزای بریتانیا در تهران
ایالت بریتانیا پس از شیوع ویروس کرونا، از ارائه خدمات ویزا به مسافران ایرانی به صورت موقت معذور است. بنابراین تمامی قرار ملاقات‌ها برای هفته آینده کنسل خواهد بود و مسافران اجازه مراجعه حضوری به دفتر صدور ویزای بریتانیا را نخواهند داشت.

16. ایرلاینهای داخلی

شرایط کنسلی هواپیمایی سلام ایر در مسیرهای خارجی
طبق آخرین بخشنامه هواپیمایی سلام ایر در تاریخ 98/12/6 پس از شیوع بیماری کرونا، تمامی پروازهای سلام ایر بین ایران و عمان از تاریخ 98/12/5 تا اطلاع ثانوی لغو می‌باشد. در خصوص استرداد وجه کامل پروازهای کنسل شده نیز هواپیمایی سلام ایر طبق دستور مقامات هواپیمایی کشور عمان مبنی بر لغو مجوزهای پروازی بین ایران به عمان عمل خواهد کرد. با توجه به حجم بالای استردادها، فاز اول پرداخت‌ با اولویت پروازهای 98/12/6 تا 98/12/25 انجام می‌گردد. بعد از تاریخ‌ فوق درخواست‌های مربوط به پرواز در قالب فاز دوم استرداد در اولین فرصت رسیدگی خواهد شد.


شرایط کنسلی هواپیمایی ماهان در مسیرهای خارجی
هواپیمایی ماهان آخرین بخشنامه مورخ 98/12/6 در رابطه با کنسلی بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا صادر کرد. در خصوص استرداد وجه کامل بلیط‌های کنسلی، کلیه پروازهای خارجی هواپیمایی ماهان که منتهی به تاریخ 99/1/15 می‌شوند و صدور بلیت آن‌ها در تاریخ 98/12/5 و پیش از آن بوده است بدون پرداخت جریمه کنسلی قابل استرداد خواهد بود.
تغییر فرودگاه مسکو برای پروازهای ماهان
در حال حاضر پروازهای هواپیمایی ماهان اجازه فرود در فرودگاه ونوکووا را ندارند و تمامی پروازهای این ایرلاین به مقصد روسیه به فرودگاه شرمتیوو ترمینال F انتقال پیدا کرده است.

شرایط کنسلی هواپیمایی ایران ایر در مسیرهای خارجی
آخرین بخشنامه هواپیمایی ایران ایر در تاریخ 98/12/6 در مورد ابطال بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا اعلام گردید. با توجه به اعلام سازمان هواپیمایی کشوری ترکیه مبنی بر عدم پذیرش مسافران ایرانی در فرودگاه‌های این کشور، تمام پروازهای هما از تهران به مقصد ترکیه، بدون هیچ کنسلی تا روز جمعه مورخ 98/12/9 بدون مسافر انجام خواهد شد تا مسافران ترکیه را به کشور منتقل کند. مسافرین محترم سایر شرکت‌های هواپیمایی نیز که پروازشان به مقصد تهران کنسل شده است، می‌توانند ضمن تماس با دفتر فروش هما در استانبول به شماره 0212-2912022 و مراجعه به دفتر فروش نسبت به خرید بلیط برگشت اقدام نمایند.
همچنین لغو و استرداد وجه کلیه بلیط‌های صادره خارجی تا تاریخ 98/12/5 که تاریخ سفر آن‌ها در بازه زمانی 98/12/6 تا تاریخ 99/1/12 قرار می‌گیرد، قبل از شروع سفر بدون هزینه (استرداد No-show/) و پس از شروع سفر نیز با کسر RT1/2 (در پروازهای دو طرفه) کلاس پروازی استفاده شده به علاوه مالیات‌های مسیر مربوطه و بدون کسر هزینه (استرداد No-show /) مجاز می‌باشد.
لازم به ذکر است کلیه بلیط‌های صادره که تاریخ آن‌ها پس از 98/12/8 می‌باشد، باید قبل از زمان مقرر (پروازهای خارجی تا قبل از ساعت 12 روز قبل از پرواز و در پروازهای خارجی تا قبل از محدوده 24 ساعت مانده به پرواز) نسبت به ابطال و استرداد آن‌ها اقدام گردد، در غیر این صورت (ابطال در محدودهNo-Show) شامل هزینه مربوطه خواهد شد.
همچنین مطابق بخشنامه مورخ 98/12/11 به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در رابطه با ممنوعیت ورود اتباع غیر لبنانی به کشور لبنان، به اطلاع می‌رساند کلیه بلیط‌های صادره تا مورخ 2020/3/3 که مسافرت آن‌ها (رفت یا برگشت) در بازه زمانی 3 مارچ  2020 لغایت 31 مارچ 2020 به/از مسیر بیروت در شبکه پروازی هما (برنامه‌ای یا چارتری) می‌باشد، از پرداخت هزینه استرداد بر روی تمامی کلاس‌های پروازی معاف خواهند بود. لازم به ذکر است، در صورت عدم کنسل شدن جای مسافر تا 24 ساعت قبل از پرواز، هزینه No-show محاسبه و دریافت می‌گردد.
مسافرانی که پرواز آن‌ها به/ از مسیر بیروت در تاریخ 2 مارچ 2020 بوده است علاوه بر حذف هزینه استرداد از پرداخت هزینه No-show نیز معاف خواهند بود.
شرایط کنسلی هواپیمایی ایران ایر تور در مسیرهای خارجی
آخرین بخشنامه هواپیمایی ایران ایرتور مورخ 98/12/6 در خصوص کنسلی بلیط مسیرهای خارجی پس از شیوع بیماری کرونا، صادر شد. بر این مبنا بلیط هواپیما رفت و برگشت مسافرین خارجی بدون جریمه قابل استرداد می‌باشد. همچنین این رویه تا تاریخ 98/12/25 اجرایی بوده و پروازهای نوروزی را شامل نخواهد شد.
مسافرین پروازهای خارجی نیز که به هر دلیل قبل از تاریخ صدور این بخشنامه اقدام به ابطال بلیط مسیرهای خارجی نموده‌ و مشمول جریمه استرداد بلیط گردیده‌اند، هیچ وجه مازادی بابت جریمه پرداختی به آن‌ها مسترد نخواهد شد.
تعلیق پروازهای ایران ایر به استکهلم و گوتنبرگ
بر اساس آخرین بخشنامه مورخ 98/12/15 هواپیمایی ایران ایر به اطلاع مسافرین محترم پروازهای هواپیمایی ایران ایر در مسیر استکهلم و گوتنبرگ می‌رساند، با توجه به شیوع ویروس کرونا در مناطقی از کشور، آژانس حمل و نقل کشور سوئد طی بخشنامه‌ای، تمامی پروازها از ایران به این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.
مسئولان شعبه هما در اسکاندیناوی پس از تعلیق پروازها به کشور سوئد، طی نامه‌ای به آژانس حمل و نقل سوئد درخواست انجام چند پرواز فوق العاده را برای بازگرداندن هموطنان ایرانی به کشور را ارائه کرده‌اند. هنوز آژانس سوئدی پاسخی به درخواست هما نداده است.

شرایط کنسلی پروازهای هواپیمایی قشم ایر در مسیرهای خارجی
آخرین بخشنامه هواپیمایی قشم ایر پس از شیوع بیماری کرونا، مورخ 98/12/6 در خصوص لغو بلیط مسیرهای خارجی صادر گردید. بر این اساس با توجه به عدم پذیرش مسافران ایرانی، تمام پروازهای ورودی به کشور گرجستان و ترکیه تا اطلاع ثانوی لغو شده است. بنابراین پروازهای قشم ایر برای بازگرداندن مسافران به ایران، بدون مسافر انجام خواهد گرفت.

17. ایرلاین‌هایی که هنوز بخشنامه صادر نکرده‌اند.

تعدادی از ایرلاین‌ها که با وجود فراگیر شدن بیماری کرونا هنوز هیچ گونه‌ بخش‌نامه‌ای در مورد شرایط کنسلی پروازهای خارجی صادر نکرده‌اند به شرح زیر است: 
هواپیمایی ایرفرانس، هواپیمایی ایژین، هواپیمایی بریتیش ایرویز، هواپیمایی گلف ایر، ایرلاین آلیتالیا، هواپیمایی اتحاد، هواپیمایی چاینا ساترن، هواپیمایی ایرآسیا، هواپیمایی بوراجت، هواپیمایی اتریش، هواپیمایی اطلس گلوبال، هواپیایی تاجیکستان، هواپیمایی جرمنیا، هواپیمایی جزیره، هواپیمایی کی ال ام، هواپیمایی اکراین، هواپیمایی سنگاپور، هواپیمایی ایرآستانا، هواپیمایی تای و هواپیمایی جت آسیا.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc