https://gateway.trip.ir/api/

مسجد سلطان احمد استانبول را بهتر بشناسید

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 مقاصد پر طرفدار

مسجد سلطان احمد استانبول را بهتر بشناسید

مسجد سلطان احمد استانبول یکی از جاذبه های گردشگری و معروف شهر استانبول ترکیه است که در اینجا بیشتر درباره آن اطلاعاتی به شما خواهیم داد تا در تور استانبول و بازدید از جاذبه مهم گردشگری استانبول حتماً از آن بازدید کنید. همانطور که می دانید دین کشور ترکیه اسلام است و از زمان های عثمانی به این سمت، مساجد زیادی در این شهر به وجود آمد، بعضی از کلیساها نیز در زمان عثمانی به مسجد تبدیل شدند. توجه داشته باشید برای بازدید از مساجد این شهر، حتماً پوشش مناسب داشته باشید.

مسجد سلطان احمد استانبول

سلطان احمد اول که از خلیفه عثمانی بود چهارمین سلطان این خاندان بود و در اوایل قرن هفدهم میلادی به پادشاهی رسید. چیزی که هم اکنون به نام مسجد سلطان احمد می شناسیم به دستور او ساخته شد و این اتفاق در همان سالهای ابتدایی به قدرت رسیدن او انجام شد.

گفته می شود او در زمان به دست گرفتن قدرت فقط 15 سال سن داشته است ولی نام او حتی پس از به پایان رسیدن دوران عثمانی، به عنوان یکی از بزرگترین و مشهور ترین سلطان های دوران عثمانی شناخته می شود.

استانبول در زمانی که عثمانی ها قدرت داشتند پایتخت آنها بود و به همین علت شاهد آثار برجسته و مهم این حکومت در شهر استانبول هستیم. شاید بتوان گفت مسجد سلطان احمد که با 6 مناره حتی از دور دست ها مشخص است مهم ترین اثر اسلامی و فرهنگی این شهر می باشد.

این مسجد را یک معمار عثمانی به نام آقای صدفکار ایجاد کرد و دقیقاً رو به روی مسجد ایاصوفیه که ساخته دوران بیزانس و مسیحیت است ساخته شد تا تقابل معماری عثمانی و مسیحیت را به رخ بکشد. دو شخصی که در ساخت این مجموعه به معمار اصلی آن کمک کردند آقایان، آنتمیوس ترالسی و ایسیدور میلتوسی می باشند.

مسجد

اینکه این مسجد داره شش مناره است حکایت جالبی دارد که گویا دستور رسید تا مناره طلایی ساخته شود ولی چون کلمه طلایی با کلمه شش در زمان ترکی شبیه هم است به اشتباه معمار آن را شش مناره خواند و ساخت و به علت خاص بودن بعد از ساخت دیگر تخریب نشد.

سقف این مسجد با چیزی در حدود 20 هزار کاشی آبی تزئین شده است، همچنین 260 پنجره رنگی نیز در آن وجود داشته است که در بازسازی ها جای خود را به شیشه های معمولی داده اند. اگر برای عبادت به این مسجد نمی روید باید از درب شمالی وارد این مجموعه شوید.

این مسجد زیبا و پر ابهت دارای 13 گنبد است که 5 گنبد آن اصلی و 8 گنبد آن فرعی است و برای ساخت آن از تجارب معماران مختلف عثمانی استفاده شده است به طوری که از 200 سال قبل از سلطان احمد نیز بناهایی ساخته شده بود که به همه آنها رجوع شد و از هر کدام خصلتی را گرفته و به مجموعه اضافه کردند تا مجموعه کامل و بی نقصی را در این مسجد شاهد باشیم.

طرح گل و طرح های مشبه اسلامی را نیز در کناره ای داخلی مسجد مشاهده می کنیم که همه برای ساخت آنها ماه ها تلاش شده است. همچنین آیات قرآن با خط زیبا نیز در مسجد مشاهده می شود.

بیشتر فرش هایی که در این مسجد مشاهده می کنید توسط مسلمانان به این مسجد هدیه داده شده است و پس از دوره ای که آنها از بین می روند و در واقع کهنه می شوند، آنها را جایگزین با فرش های اهدایی جدید می کنند.

گنبد اصلی مسجد سلطان احمد استانبول دارای 28 پنجره است که البته 4 پنجره را مسدود کرده اند، چند شیشه پنجره قدیمی نیز به چشم می خورد که هدیه حاکم وقت ونیز ایتالیا به سلطان احمد بوده است.

محراب مسجد از سنگ مرمر ساخته شده است و در دو قسمت بالایی آن سنگ نوشته وجود دارد و در اطراف محراب نیز پنجره های تعبیه شده است. در اطراف آن نیز کاشی های سرامیکی ساده ای وجود دارد که تمرکز را بر روی محراب بیشتر می کند.

در روزهای جمعه برای ادای خطبه نماز و سایر موارد، منبری نیز تهیه شده است که در قسمت راست محراب قرار دارد و ساخت آن به گونه ای است که حتی روزهای بسیار شلوغ نیز هیچ مانع صدایی برای صدای امام جمعه وجود ندارد.

در زمان گذشته چراغ ها و تزئینات ساخته شده با طلا در این مسجد به کار رفته بود که به مرور زمان هم به تاراج رفت و هم بخشی از آن به موزه داده شد و دیگر شاهد آن نخواهید بود.

مسجد سلطان احمد استانبول کجاست؟

این اثر اسلامی در محله سلطان احمد که در بخش اروپایی استانبول است واقع شده است. در خیابان ات میدانی و در پلاک 70 ورودی بازدید کنندگان را مشاهده خواهید کرد. در تور استانبول بهتر است یک زمان مناسبی در حدود 2 ساعت را برای بازدید از این مکان دیدنی کنار بگذارید و در هنگام بازید حتماً پوشش مناسب به همراه داشته باشید.

چگونه به مسجد سلطان احمد برویم

پاسخ به این سوال در درجه اول بستگی به این دارد که شما در کدام قسمت از این شهر نسبت به رزرو هتل در استانبول اقدام کرده اید؟ آیا از هتل خود به این سمت می آیید؟ در نهایت بهتر است با به همراه داشتن نقشه استانبول و پیدا کردن محله سلطان احمد خود را به این منطقه برسانید. همچنین ایستگاه مترو Vezneciler در 4 کیلیومتری این اثر واقع شده است. می توانید از تاکسی نیز استفاده نمایید.

آدرس مسجد سلطان احمد در استانبول

آدرس دقیق این اثر اسلامی را اگر بخواهیم بگوییم می شود: منطقه اروپایی فاتح، محله سلطان احمد، خیابان ات میدانی، پلاک ۷۰

قیمت ورودی مسجد سلطان احمد استانبول

اگر قبل از ساعت 4 بعدازظهر به این مکان برسید می توانید رایگان از این مجموعه بازدید نمائید. توجه داشته باشید از نماز صبح تا نماز عصر باز می باشد ولی در هنگام نماز بسیار شلوغ است و زمان مناسبی برای بازدید نیست.

مسجد آبی استانبول

به علت وجود کاشی های آبی رنگ بسیار زیادی که در مسجد سلطان احمد به کار رفته است این مسجد را گردشگران به نام مسجد آبی نیز می شناسند و اگر این نام را شنیدید تعجب نکنید! 

ساعت بازدید مسجد آبی استانبول

از نماز صبح تا نماز عصر برای بازدید عموم درب این مسجد باز است و در بخشی از آن نیز نماز خوانده می شود و برای بازید از آن باید چیزی در حدود 2 ساعت زمان بگذارید.

امیدواریم در تور استانبول و بازدید از این مکان با معماری فوق العاده زیبای عثمانی لحظات خوبی را در کشور ترکیه و این شهر زیبا و توریستی داشته باشید. جهت رزرو تور می توانید با کارشناسان تریپ (نقطه پرواز) تماس حاصل فرمائید.

بلیط لحظه آخری استانبول

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc