https://gateway.trip.ir/api/

دره خزینه

به روز رسانی: 07 آذر ، 1400 جاذبه های گردشگری

دره خزینه

دره خزینه دره ای عمیق، زیبا، مرموز، و وسوسه انگیزدر پلدختر است. ایران با تنوع زیستی شگفت انگیز خود بسیاری از این دره ها را در خود جای داده است، که هر کدام طبیعت منحصر به فرد خود را دارند. 
در یکی، خود را مشرف به صخره‌ های باشکوه و الهام‌ بخش خواهید دید. و در دیگری، در فضای سبز نفس گیر و دست نخورده قدم می زنید. 
دره خزینه یکی از گوهرهای پنهان استان لرستان است. دره خزینه با مناظر خیره کننده اش شما را به وجد می آورد. وقتی در لبه این دره بایستید، مجذوب منظره پانورامای فوق العاده دره خواهید شد.
بی شک استان لرستان یکی از زیباترین مناطق ایران است که با مناظر خیره کننده و مناظر بکر خود مانند آبشارها، رودخانه ها و مناطق کوهستانی چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
اما در میان همه این منظره ها دیدن دره خزینه انتخاب خوبی است. این دره بر اثر سال ها فرسایش ایجاد شده و در نتیجه دره ای زیبا و چشم نواز به وجود آمده است. شباهت دره خزینه بسیار شبیه به گرند کنیون آمریکا است.
طول آن 446 کیلومتر و عرض آن در برخی نقاط به 29 کیلومتر می رسد. عبور رودخانه کرخه از میان دره علاوه بر شکل طبیعی صخره ها و پلکانی دره، منظره ای باشکوه را در این منطقه ایجاد کرده است.
رودخانه کرخه که از میان آن می گذرد همراه با نقاشی های دیواره های دره جلوه خاصی به آن بخشیده است. یکی از جاذبه های اصلی آن پلی به طول 112 متر و ارتفاع 85 متر است.

عکس دره خزینه

عکس دره خزینه

دره خزینه بهشت کجاست ؟ 

دره ی خزینه بهشت در کدام استان است؟ دره خزینه بهشت یک جاذبه طبیعی منحصر به فرد در استان لرستان است که شباهت های زیادی به گرند کنیون آمریکا دارد. این دره دارای پل معلقی است که به عنوان بلند ترین پل ایران و همچنین خاورمیانه شناخته می شود. این پل با ارتفاع 85 متر، طول 112 متر و دهانه 80 متر که بر روی رودخانه کرخه ساخته شده است، مرتفع ترین پل معلق کشور حتی در خاورمیانه بوده است.
یکی دیگر از کارهای هیجان انگیز در بازدید از این منطقه چشم نواز، کوهنوردی است، به دلیل ارتفاع زیاد ناشی از فرسایش در صخره های این منطقه، فرصت بسیار خوبی برای صعود به یکی از زیباترین مکان های طبیعی ایران وجود دارد.
دره خزینه لرستان به دلیل شباهت زیاد آن به گراند کنیون ایالات متحده آمریکا معروف شد. این شباهت به حدی رسیده است که نمی توان بین دو دره در عکس ها تمایز قائل شد. این چیزی است که توجه همه را به خود جلب کرده است. قسمتی از دره خزینه پلدختر به نام پیچ و صخره نعل اسبی در وسط محوطه قرار دارد و اطراف آن را آب فرا گرفته است.

پل معلق دره خزینه

پل معلق دره خزینه

پل معلق دره خزینه

پل معلق دره خزینه متاسفانه در سال ۲۰۱۸ توسط افراد ناشناس تخریب شد و دیگر در آنجا وجود ندارد. این پل با ارتفاع 85 متر، طول 112 متر و دهانه 80 متر که بر روی رودخانه کرخه ساخته شده است، مرتفع ترین پل معلق کشور حتی در خاورمیانه بوده است. یک طرف این پل در استان لرستان و طرف دیگر آن در استان ایلام قرار دارد که دو طرف دره را به هم متصل می کند. در حال حاضر می توان گفت پل معلق مشگین شهر با ارتفاع 80 متر در استان اردبیل در رتبه بلند ترین پل معلق کشور قرار دارد. 

مسیر دسترسی به دره خزینه

برای رسیدن به دره خزینه کافی است از پلدختر وارد جاده پلدختر به اندیمشک شوید. پس از طی حدود 44 کیلومتر به روستای خزینه می رسید. در مسیر روستا و اطراف محل احداث سد کرخه ، دره خزینه را می ‌بینید.

بهترین زمان برای رفتن به لرستان چه زمانی است؟

استان لرستان استانی در غرب ایران در رشته کوه های زاگرس با مساحت ۲۸۳۹۲ کیلومتر مربع است. نام لرستان به معنای سرزمین لرها است، و حدود 650 کیلومتر در محور شمال غربی به جنوب شرقی از کرمانشاه به فارس امتداد می ‌یابد و وسعت آن بین 150 تا 180 کیلومتر است. لرستان تنها استان ایران است که به دلیل اهمیت فوق العاده تاریخی یکی از بهترین مکان های توریستی در ایران است. استان لرستان سومین استان پرآب کشور است و 12 درصد آب کشور را در اختیار دارد.  

آب و هوای استان لرستان به دلیل کوهستانی بودن منطقه در فصول بهار، تابستان و اوایل پاییز بسیار مطلوب است. بنابراین بهترین زمان برای سفر به دره خزینه از اواسط اسفند تا مهرماه شروع می شود.

فاصله دره خزینه تا خرم اباد

فاصله دره خزینه تا خرم اباد 

چرا باید از دره خزینه دیدن کرد؟

لرستان منطقه ای کوهستانی است که در فصول بهار و تابستان از آب و هوای معتدل برخوردار است. در این فصول گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور جذب می کند.
دره خزینه قطعا جایگاه ویژه ای در لیست برترین مکان های دیدنی استان لرستان است. در اینجا می توانید معماری شگفت انگیز طبیعت را ببینید. علاوه بر این، رودخانه کرخه در دره خزینه جاری است که زیبایی بیشتری به منظره می بخشد.
طرح های روی سنگ ها در طول زمان طولانی شکل گرفته اند، در سرتاسر دره، و به‌ ویژه آن‌ طور که از روی پل دیده می ‌شود، منظره ‌ای زیبا و بکر وجود دارد که آماده بازدید و عکس ‌برداری با صعودهای به یاد ماندنی است.
دسترسی به دره خزینه از طریق شهر پلدختر در استان لرستان است. از آنجا به جاده اندیمشک بروید، 47 کیلومتر دیگر تا روستای کازینه و 2 کیلومتر دیگر تا محل سد کرخه  رانندگی کنید. با عبور از محل سد و رانندگی تا 3 کیلومتر دیگر، به بالای پل معلق می ‌رسید تا منظره چشم‌ انداز را به خوبی مشاهده کنید.

نکات سفر به دره خزینه

این مکان برای کسانی که علاقه مند به صخره نوردی هستند جای مناسبی است. پس برای رفتن به این مکان کفش های کوهنوردی خود را بپوشید و وسایل خود را در ظروف ضد آب نگهداری کنید. ممکن است به یک هدلامپ در غار نیاز داشته باشید و توجه داشته باشید که شبکه تلفن همراه نه در دره و نه در غار پوشش داده نمی شود و مثل همیشه مراقب گنجینه های طبیعی و تاریخی باشید. 

سوالات متداول در باره ی دره خزینه

چه ماه هایی برای بازدید از دره خزینه مناسب است؟

بهترین زمان برای سفر به دره خزینه از اواسط اسفند تا مهرماه شروع می شود.

مسیر رفتن به دره خزینه لرستان چگونه است؟

وارد جاده پلدختر به اندیمشک شوید. پس از طی حدود 44 کیلومتر به روستای خزینه می رسید. در مسیر روستا و اطراف محل احداث سد کرخه ، دره خزینه را می ‌بینید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc