https://gateway.trip.ir/api/

جزیره لاوان سفر به ناشناخته خلیج فارس

به روز رسانی: 28 اردیبهشت ، 1401 راهنمای سفر

جزیره لاوان سفر به ناشناخته خلیج فارس

سفرنامه جزیره لاوان

اگر قصد دارید به جزیره ای ناشناخته و بکر سفر کنید، جزیره لاوان در خلیج فارس را انتخاب کنید. جاهای دیدنی جزیره لاوان از جزیره شیدور تا سواحل مرجانی شگفت انگیز است. با وجود محدود بودن اقامتگاه در لاوان، جای مناسب پیدا خواهید کرد. یکی از راههای لذت بخش اقامت در لاوان، کمپ زدن در ساحل است. انواع تفریحات از غواصی در لاوان تا عکاسی در شب سفر شما را خاطره انگیز خواهد ساخت. نگران غذا و خوراک در لاوان نباشید. شما می توانید از بازار لاوان و فروشگاههای بزرگ خرید خود را انجام دهید. از خرید سوغات لاوان در پایان سفر غافل نشوید. درباره اطلاعات جزیره لاوان، مانند مسیر دسترسی به لاوان و بهترین فصل سفر به لاوان بیشتر بدانید. نزدیکترین راه برای رسیدن به جزیره، خرید بلیط هواپیما عسلویه است. با خرید به موقع بلیط هواپیما، ارزانتر سفر است.

جزیره لاوان کجاست؟

جزیره لاوان با مساحت 76 کیلومتر مربع، سومین جزیره پهناور خلیج ‌فارس محسوب می شود. این جزیره که بخشی از استان هرمزگان است، بیشترین فاصله را از بندر عباس دارد. لاوان یکی از جزایر بکر ایران است، چون به واسطه پالایشگاه لاوان (بزرگترین پایانه صادرات نفت)، تردد محدودی به جزیره انجام می شود. از قدیم جزیره لاوان به صید مروارید شهرت داشته است که در حال حاضر ممنوع است. امروزه حرفه بیشتر مردم، صید ماهی و کار در شرکت نفت است. لاوان قبلا 10 روستا داشته که در حال حاضر فقط روستای« لَز» مسکونی مانده است. بومیان لاوان، هنوز جزیره را به نام بوشعیب از اولین ساکنان اینجا، می شناسند.

جاهای دیدنی جزیره لاوان

با وجود اینکه جزیره لاوان وسعت زیادی ندارد و قسمت زیادی از آن به تاسیسات نفتی اختصاص یافته است، جزیره لاوان جاهای دیدنی منحصربفردی دارد.

جزیره شیدور

جزیره شیدور جزیره ای غیرمسکونی در فاصله یک ربعی از لاوان است. این جزیره مرجانی به خاطر تنوع زیستی و گونه های منحصر بفرد، تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد. نام دیگر شیدور، جزیره مارو است که بنا بر روایت مردم بومی قبلا پر از مار بوده است. جدا از پرندگان بی نظیر جزیره، یک غار دریایی و یک فانوس دریایی از دینیهای مارو هستند.  

جزیره ماروعکسهای جزیره لاوان و جزیره شیدور بهشت پرندگان

قبرستان پرتقالی ها

مانند بسیاری نقاط جنوب ایران، لاوان نیز مدتی تحت سیطره پرتغالیها بوده که از آنجا بیرون رانده شده اند. بقیای این قبرستان نمادی از آن دوران است.

درختان لور یا انجیر معابد

یکی از زیباترین درختان بومی جنوب ایران، درخت انجیر معابد است. در شرایط آب و هوایی لاوان، امکان رشد این درخت راحت است و شما با گشتی در جزیره، تعداد فراوانی خواهید دید.

سواحل لاوان

یکی از زیباترین جاهای لاوان، دیدن سواحل مرجانی است. دریای زلال و نوار ساحلی با انواع پرندگان و آبزیان، بهترین بخش سفر خواهد بود. از سواحل مجاز برای گردشگران در لاوان می توان به ساحل گرت، ساحل شرکت نفت، ساحل شیشه‌ای و ساحل مرجانی لاوان اشاره کرد.

حیات وحش جزیره لاوان

جزیره لاوان به خاطر جغرافیای خاص و دریایی، گونه های مشخصی از جانداران و گیاهان امکان بقا دارند. معروفترین ساکن جزیره، لاک‌پشت‌‌های پوزه‌عقابی و سبز است. این لاکپشت از اواخر زمستان تا نیمه تابستان، در سواحل لاوان تخم گذاری می کند. فصلی که نباید گردشگران وارد جزیره شوند. اکثر گ.نه های ماهی خلیج فارس در آبها پیرامون لاوان دیده میشود. حتی چند نوع نهنگ نیز در این محدوده زیست می کنند.

از دیگر جانداران زیبای جزیره لاوان، آهوی جبیر است. به خاطر شرایط محیطی و هوایی مساعد لاوان، قبل از انقلاب تعدادی جبیر در جزیره رها شدند که امروزه به 150 راس رسیده اند. انواع پرندگان بومی خلیج فارس مانند عقاب ماهیگیر، اسلیم کوچک، پرستوی دریایی و حواصیل هم در جزیره به وفور دیده می شود. به جز نخل، کنار و لور، معدودی گیاهان خشک زی چون پنیرک و سمان نیز در جزیره می روید.

اقامتگاه در جزیره لاوان

شما بسته به بودجه و سلیقه شخصی خود می توانید برای اقامت در جزیره لاوان از هتل، سوئیت یا کمپ استفاده کنید. اگر برنامه شما دیدار یک روزه از لاوان است، بهتر است در هتل های شهر پارسیان مانند هتل آپارتمان خلیج فارس یا بومگردی سمسو پارسیان بمانید.

اگر قصد دارید در جزیره اقامت داشته باشید، هتل پنج ستاره لاوان و هتل آل اینکلوسیو لاوان بهترین گزینه ها هستند. البته در جزیره لاوان سوییت ارزان هم با مبلغ مناسب وجود دارد که برای طرفداران سفر کم هزینه، عالی است.

اگر هم اهل چادر زدن و سبک ماجراجویی هستید، باید بدانید در هر جای جزیره امکان کمپ زدن و شبمانی ندارید. چون بخش عمده ای از جزیره لاوان مربوط به پالایشگاه نفتی تحت کنترل دولت است. بسیاری از گردشگران لاوان ترجیح می دهند در سواحل این جزیره و کنار دریا شبی بی نظیر را بگذرانند.

غذا و خوراک در لاوان

به خاطر اینکه لاوان یک جزیره نفتی محسوب می شود، خدمات لازم برای ساکنان از این طریق تامین می شود. برای همین از رستوران خبری نیست. شما ولی می توانید ماهی تازه و خوشمزه جنوبی بخرید و طبخ کنید. انواع ماهی از ماهی محبوب شیر و سرخو تا هامور وکوفر به راحتی در جزیره پیدا می شود. نگران نباشید هر نوع خورد و خوراک مورد لازم را از فروشگاههای مجهز لاوان می توانید تهیه کنید. اگر آشنای محلی در جزیره داشته باشید، می توانید از غذاهای بومی لاوان مانند هشوه، هريسه و مچبوس میل کنید.

تفریحات جزیره لاوان

با وجود کمبود امکانات گردشگری در لاوان، شما می توانید تفریحات مختلفی مانند شنا، غواصی در جزیره لاوان، عکاسی و پرنده نگری انجام دهید.

بهترین فصل سفر به لاوان

هوای لاوان  مانند سایر نقاط جنوب، از اوایل بهار تا اواسط پاییز بسیار گرم و مرطوب است. تا جایی که دمای هوا به 50 درجه هم می رسد. برای همین بهترین زمان برای سفر به لاوان از اواسط خرداد تا آخر زمستان است که دمای هوا مطبوع است. فراموش نکنید در این بازه زمانی احتمال بارش نامنظم باران و طوفان هست. حتما قبل از حرکت، اطلاعات دقیق آب و هوای لاوان را چک کنید.

مسیر دسترسی به جزیره لاوان

شما برای رسیدن به جزیره لاوان چندین راه دارید:

1. خرید بلیط هواپیما به مقصد جزیره لاوان.

این راه راحتترین و بهترین مسیر دسترسی به جزیره لاوان است. شما می توانید با پرواز شیراز به لاوان یا تهران به لاوان، وارد جزیره شوید. پرواز لاوان در هفته دوبار انجام می شود.

2. سفر زمینی از بندر لنگه به لاوان

چنانچه از طریق اتوبوس یا خودرو شخصی از سمت بندرلنگه به طرف عسلویه حرکت کنید، بین راه باید در بندر مقام پیاده شوید و از بندر مقام با قایق به لاوان سفر کنید. فاصله بندر مقام تا لاوان 18 کیلومتر است.

3.سفر زمینی یا هوایی از عسلویه به لاوان

برای کسانی که از سمت شیراز عازم لاوان هستند، عسلویه بهترین مسیر است. فاصله شیراز تا عسلویه 5 ساعت است. از عسلویه تا بندر مقام هم حدود 2 ساعت راه است.

4. سفر دریایی از کیش به لاوان

مسافت جزیره لاوان تا کیش 60 کیلومتر است. به صورت عادی سفر دریایی در این مسیر انجام نمی شود. شما همراه با تور می توانید این مسیر را طی کنید.

سوغات جزیره لاوان

دست خالی از لاوان برنگرید و برای خرید سوغات، سری به بازار جزیره لاوان بزنید. انواع زیوآلات تزیینی با صدف، لباس‌محلی و دست سازه های حصیری را برای دوستان و آشنایان به ارمغان ببرید.

تور جزیره لاوان

تورهای مختلفی از شهرهای تهران، شیراز و بندرعباس به مقصد لاوان برگزار می شود. مانند تور جزیره لاوان تا مارو یا تور کیش به لاوان. در تورهای 7 جزیره خلیج فارس هم سفر به لاوان هست. برخی تورها به صورت یک روزه شما را به لاوان می برند.

سوالات متداول:

آیا از تهران پرواز به جزیره لاوان دایر است؟

بله. هفته ای دو پرواز به این مقصد انجام می شود.

بهترین فصل سفر لاوان چه فصلی است؟

از اواسط پاییز تا اوایل بهار بهترین موقع سفر به لاوان است.

آیا امکان کمپ زدن در لاوان مقدور است؟

بله. شما در برخی سواحل مانند گرت می توانید کمپ بزنید یا از سوئیت در جزیره لاوان استفاده کنید

جزیره شیدور در فاصله کمی از لاوان، زیباترین دیدنی لاوان است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc