https://gateway.trip.ir/api/

قلعه رودخان دژ سبز

به روز رسانی: 16 مهر ، 1399 جاذبه های گردشگری

قلعه رودخان دژ سبز

گیلان فقط استان سبز ایران نیست یکی از زیباترین مناطق کشور است. جنگلهای وسیع، شهرهای محبوب و مردمانی صمیمی، این منطقه را به بهترین گردشگاه ایام تعطیلات تبدیل کرده است. دیاری پر از آثار تاریخی و باستانی که در جنگلهای انبوه پنهان است. از این لحاظ قلعه رودخان دژ سبز گیلان است. دژ استواری که امروز پربازدیدترین مکان گردشگری این خطه است.

قلعه رودخان کجاست؟

در20 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان، قلعه تاریخی به نام قلعه رودخان واقع است. برای رسیدن به قلعه باید به روستای قلعه رودخان بروید. از روستا تا قلعه حدود ۵ كيلومتر است. شما می توانید ماشین تان را در محلی به نام حیدرآلات پارک کنید. از اینجا به بعد باید پیاده بروید و یک مسیر هزار پله ای طی کنید تا به دژ با ابهت رودخان برسید.  

تاریخچه قلعه رودخان

تاریخ قلعه به قبل از اسلام برمی گردد. با توجه به شواهد مربوط به زمان ساسانیان است. این قلعه تا سالها تسخیر ناپذیر باقی ماند. به همین خاطر در دوره سلجوقی دوباره بازسازی و مورد استفاده قرار گرفت. عده ای معتقدند که طرفداران اسماعیلیه در این دژ بوده اند. یکی از اسناد فعلی بنا، کتیبه ورودی آن است که تاریخ 921 در آن درج شده است. این سند در موزه رشت نگهداری می شود. دکتر منوچهر ستوده ایران پژوه معروف در مورد قلعه نوشته: من تاکنون دژی به عظمت و استحکام قلعه رودخان ندیده ام. او رودخان را از لحاظ ابعاد و شکوه فقط با قلعه کهن فارس قابل مقایسه می داند اما عمر قلعه را 600 سال می داند. اولین توریست خارجی است که از نزدیک قلعه رودخان دید و در مورد آن مطلب نوشت، الکساندر خودزکو، مورخ لهستانی بود که در زمان قاجار به عنوان کنسول روسیه در رشت فعالیت داشت. شاید میرزا کوچک خان و گروهش آخرین کسانی باشند که از این قلعه دفاعی استفاده کرده اند. برای تعیین قدمت قلعه میراث فرهنگی گیلان در سال 99  قرار است کاوشی باستانشناسی انجام دهد تا تاریخ دقیق ساخت قلعه مشخص شود.

قلعه رودخان فومندورنمای قلعه رودخان

نام قلعه رودخان

رودخان از نام گیلکی  قله روخان گرفته شده است. به خاطر اینکه قلعه در حاشیه رودخانه قرار دارد، به این نام خوانده می شود. در کتابهای تاریخی قلعه به اسامی دیگری چون قلعه حسامی ،قلعه سکسار، قلعه سلسال نامیده شده است.

معماری قلعه رودخان

قلعه رودخان بزرگترین قلعه‌ی آجری در ایران محسوب می‌شود. وسعت آن 2.6 هکتار است. به خاطر اینکه روی بلندی ساخته شده عرض آن در قسمت‌های مختلف فرق می‌کند، اما طول آن حدود 500 متر است. در طول دیوارها 52 برج نگهبانی تعبیه شده است. بلندی دیوارها بین ۳ تا ۱۰ متر متغیر است و در نقاط نفوذپذیر قلعه، دیوارها و باروها ضخامت و ارتفاع بیشتری دارند. آجرهای قلعه در جلگه گیلان پخته شده و به این نقطه حمل شده است. در بخش شرقی و بخش غربی دو دروازه با شکوه جای گرفته است. دروازه‌ی ورودی دو برج استوانه‌ای به ارنفاع 12 متر دارد. بخش شرقی زندان، حمام، درب خروج اضطراری را در بر می گیرد و در بخش غربی حوض، آب انبار، چشمه، سردخانه، حمام، شاه نشین و چند واحد مسکونی دیده می شود.

ایرانگردی بیشتر

راز کلبه وحشت انزلی

آبشار هفت چشمه

بهترین فصل قلعه رودخانمعماری قلعه رودخان باشکوه و منحصر

بهترین فصل سفر به قلعه رودخان

تابستان بهترین فصل سفر به قلعه رودخان است، اما در بهار نیز اگر بارندگی کم باشد، دیدنی تر است. در فصلهای سرد به هیچ وجه قلعه رودخان نروید چون در مسیر دسترسی آن احتمال لغزیدن و آسیب دیدگی زیادست.

زمان بازدید قلعه رودخان

زمان بازدید قلعه هر روز از ساعت 7:30 صبح تا ساعت ۵ عصر است.

قلعه رودخان چند پله دارد؟

این قلعه ۹۳۵ پله دارد اما به قلعه هزار پله معرف است.

اقامت در قلعه رودخان

شما در قلعه رودخان محلی برای اسکان پیدا نمی کنید برای همین بهتر است در یکی از هتل‌های فومن بمانید. اگر هم می خواهید تجربه ای متفاوت از بومگردی داشته باشید در یکی از روستاهای مجاور اقامت کنید.

جاذبه های گردشگری نزدیک قلعه رودخان

روستای تاریخی ماسوله، روستای زیبای فوشه، ییلاق آندره، غار خون فوشه و رودخانه پلنگ ور از جاذبه های گردشگری نزدیک به قلعه رودخان هستند.

LSDV NSJVSD RGUI V,NOHKماسوله از جاذبه های گردشگری نزدیک قلعه رودخان 

بازارچه قلعه رودخان

در جوار قلعه و در دل جنگل زیبای فومن، مردم محلی بازارچه سنتی بر پا کرده اند که برای گردشگران و مسافران جدابیت زیادی دارد. این بازارچه مشهور به بازارچه اسکموفروش‌ها است.

ثبت جهانی قلعه رودخان

قلعه رودخان سال 54 به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است. در حال حاضر مجموعه قلعه رودخان در لیست موقت میراث جهانی یونسکو قرار دارد و پرونده ثبت جهانی آن در جریان تکمیل شدن است.

وسایل لازم برای سفر به قلعه رودخان

داشتن کفش و لباس مناسب به همراه خوراکی در مدت زمان پیاده روی در مسیر قلعه رودخان ضروری است

فاصله تهران تا قلعه رودخان

بسته به مسیری که انتخاب می کنید  فاصله تهران تا قلعه رودخان از یک مسیر ۳۶۰ کیلومتر و از مسیر دیگر، ۳۹۰ کیلومتر است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc