اگر ناگزیر هستید که چمدان یا چمدان های خود را به محفظه ی بار هواپیما بفرستید، مجبورید که آنها را از محوطه ی دریافت چمدان تحویل بگیرید که در برخی از فرودگاه ها خارج از آمریکا با نام Baggage Reclaim Area نیز شناخته می شود. فرقی نمی کند که کجای دنیا باشید، شما با مشکلات مشابهی از قبیل گم شدن یا آسیب دیدن چمدان و حتی گاهی دزدیده شدن آن مواجه هستید. اگر نکات زیر را آویزه ی گوش خود کنید می توانید از مشکلات متداول در مورد دریافت چمدان خود پرهیز کنید.

 

1- از بسته بندی زیاد پرهیز کنید.

آسان ترین راه برای اجتناب از مشکلات دریافت چمدان این است که از ابتدا هیچ چمدانی در محفظه ی بار نداشته باشید. اگر شما برنامه ای برای حمل دو چمدان دارید و متوجه می شوید که می توانید با یک چمدان هم سفر کنید، تردید نکرده و همین کار را انجام دهید. اگر یک چمدان carry-on برای شما کافی است، این گزینه ای بسیار بهتر است. در آمریکا بیشتر هواپیمایی ها به شما اجازه می دهند که یک چمدان carry-on و همچنین یک آیتم کوچک تر داشته باشید که می تواند زیر صندلی شما جاسازی شود. همچنین استثناهای زیادی نیز برای محدودیت های carry-on وجود دارد که از آن جمله می توان به کالسکه ها، دستگاه های پزشکی و صندلی های کودک اشاره نمود.

 

2- چمدان خود را تا جای ممکن قابل تشخیص کنید.

بسیاری از چمدان ها شبیه هم هستند، بنابراین باید کاری کنید که بتوانید چمدان خود را به سرعت تشخیص دهید. به عنوان نمونه می توانید روبان رنگ روشنی را به دسته ی آن بسته یا یک عکس برگردان روی کناره های آن بچسبانید. اگر بیش از یک چمدان دارید ممکن است که آنها روی چرخ چمدان در کنار هم نباشند، بنابراین بسیار مهم است که هر کدام از چمدان های خود را با ویژگی هایی خاص بیارایید تا به آسانی قابل تشخیص شوند.

 

3- اطلاعات تماس خود را روی چمدان و همین طور داخل آن قرار دهید.

بیشتر چمدان ها داری قسمتی هستند که یک کارت کوچک آدرس در آن قرار دارد. نام و اطلاعات تماس خود را در این بخش بنویسید. اگر آدرس خود را در این بخش می نویسید به یاد داشته باشید آدرسی را درج کنید که می خواهید چمدان به آن تحویل داده شود. شما ممکن است شماره تلفن یا آدرس ایمیلی هم در این بخش ذکر کنید تا زمانی که در سفر هستید دسترسی به شما امکان پذیر باشد. بهتر است عین این اطلاعات را داخل چمدان نیز قرار دهید.

 

4- اطلاعات روی برچسب چمدان را چک کنید.

در باجه ی Check in، زمانی که هواپیمایی برچسب خود را بر روی چمدان شما قرار می دهد از صحت اطلاعات آن اطمینان حاصل کنید. مهم ترین اطلاعات، فرودگاه های مبدا و مقصد هستند که شامل کدهای سه قسمتی با حروف بزرگ می شوند. اگر شما به درستی نمی دانید که این کدها برای فرودگاه های مبدا و مقصد شما چه باید باشند، حتما در باجه Check in در مورد آنها سوال کنید. بسیاری از برچسب ها همچنین اطلاعاتی در مورد شماره پرواز و حتی نام شما را بر خود دارند. اطمینان حاصل کنید که هر گونه شماره شناسایی یا اطلاعات دیگر بر روی برچسب چمدان با اطلاعات درج شده بر روی بلیط هواپیما دریافت claim ticket مطابقت دارد.

 

5- قبل از چمدان ها، خودتان را به محوطه ی دریافت چمدان برسانید.

بعد از اینکه هواپیمای شما به زمین نشست، بدون فوت وقت به سمت محوطه ی دریافت چمدان بروید. اگر شما در فرودگاهی ناآشنا با محوطه ی بزرگی برای دریافت چمدان هستید، ممکن است چرخ های چمدان baggage carousels زیادی در آن وجود داشته باشد. اگر مطمئن نیستید که کجا باید بروید از یکی از عوامل خطوط هوایی خود سوال کنید یا اینکه به دنبال تابلوی چرخ چمدان بگردید که روی آن نشان داده شده که کدام چرخ، چمدان های پرواز شما را حمل خواهد کرد. حتی اگر شما آخرین نفری هستید که از یک هواپیمای شلوغ خارج می شوید، قادر هستید قبل از چمدان های خود به محوطه ی دریافت چمدان برسید.

 

6- در موقعیت مناسب برای برداشتن چمدان خود قرار بگیرید.

تا زمانی که چرخ چمدان راه بیفتد و چمدان ها شروع به بیرون آمدن کنند، جمعیت زیادی منتظر تحویل گرفتن چمدان های خود هستند. از آنجا که محوطه ی دریافت چمدان در بخش امنیتی ترمینال فرودگاه نیست، شما ناگزیر از برخورد با تعداد زیادی از افراد دیگر هستید که از آن جمله می توان به دزدهای بالقوه اشاره نمود. خجالت را کنار گذاشته و به چرخ چمدان نزدیک شوید تا بتوانید اولین بار که چمدان شما روی چرخ قرار می گیرد آن را بردارید.

 

7- از چرخ چمدان دوری کنید.

اگر قبل از رسیدن چمدان به چرخ متحرک رسیدید، ممکن است فکر نشستن و استراحت یا حتی بازی کردن کودکتان روی آن وسوسه برانگیز باشد. این کار را تحت هیچ شرایطی انجام ندهید. ماشین هر زمان ممکن است بدون هیچ گونه اخطار قبلی راه بیفتد. آخرین چیزی که شما خواهان آن هستید این است که یک تحویل چمدان ساده تبدیل به اورژانس پزشکی شود.

 

8- برچسب های خود را قبل از ترک محوطه ی دریافت چمدان بررسی کنید.

بعد از جمع آوری تمام چمدانهایتان، برچسب آنها را با بلیط های دریافت خود چک کنید. اطلاعات روی این دو باید یکی باشند، در این صورت اگر شما چمدان اشتباهی را برداشته باشید متوجه خواهید شد. اگر چنین اتفاقی افتاد، چمدان اشتباهی را دوباره به چرخ چمدان برگردانید. چنانچه به صورت تصادفی چمدان شخص دیگری را از محوطه ی تحویل چمدان خارج کردید، شما در قبال برگرداندن آن به هواپیمایی یا صاحب چمدان مسئول هستید. همچنین مطمئن شوید که تعداد چمدان های شما با تعداد درج شده روی بلیط های دریافتی تان برابر است. در انتهای یک پرواز طولانی، احتمالا خسته هستید و نمی توانید به روشنی فکر کنید، بنابراین قبل از رفتن چمدان های خود را بشمارید.

 

9- برای گزینه هایی همچون چمدان های گم شده، خراب شده یا دزدیده شده آماده باشید.

حتی اگر تمام احتیاط های معقول را انجام دهید ممکن است اتفاقات ناگواری برای چمدان های شما بیفتد. کمی آمادگی قبلی می تواند پیدا کردن یک چمدان گم شده یا دزدیده شده یا گرفتن غرامت برای چنین مواردی را آسان تر کند. کارهایی که شما در این مورد می توانید انجام دهید عبارتند از نگه داشتن رسید خرید چمدان یا آیتم های موجود در آن، گرفتن عکس از چمدان یا محتویات آن، به یاد آوردن یا نوشتن جزئیاتی مانند رنگ و ابعاد چمدان، نام برند و هر چیز دیگری که به تشخیص چمدان شما کمک کند.

 

10- قبل از ترک محوطه، چمدان خود را برای هر گونه آسیب احتمالی بررسی کنید.

هواپیمایی های مختلف غرامتی برای چرخ های شکسته، خط و خش های کوچک، دسته های گم شده و یا سایر مسائلی که جز فرسودگی های نرمال محسوب می شوند، نمی پردازند. اما اگر آسیب شدید برای چمدان شما اتفاق افتاده که فکر می کنید هواپیمایی مسئول آن است، هر چه زودتر آن را به هواپیمایی مذکور گزارش دهید. بهترین زمان برای چنین کاری قبل از ترک فرودگاه است. اگر می خواهید ادعایی را در این زمینه پر کنید مطمئن شوید که روند صحیح آن هواپیمایی را در چنین شرایطی طی می کنید. فراموش نکنید که از شکایت ثبت شده ی خود نسخه های کپی شده ای نیز تهیه کنید.

 منابع : airsafe